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quinta-feira, 20 de novembro de 2014

Beyond the Senses: The Magical, the Mystical, and the Numinous in Museums




When people talk about the “sixth sense,” they are often referring to communicating with the dead, predicting the future, or simply having strong intuitive abilities. The sixth sense is a collective term for all things that are unexplainable empirically, referring to that which exists beyond the senses. In addition to being rational and behavioral, humans are sensual, emotional, and spiritual beings. It is part of what makes us human. Therefore, why shouldn’t we expect that many museum visitors will have deeply felt experiences with museum objects and exhibits? Is there a sixth sense in the museum context?

This presentation will take us beyond the traditional five senses and center on the notion of the numinous experience in the museum — the deeply affective, transcendental, almost spiritual encounter one may have in the presence of a museum object. The numinous, introduced into the literature on religion in 1917 by Rudolf Otto contains a “moment” that is almost inexpressible in normal terms and concepts. It is a state of mind, or a state of consciousness, and is in the same category as one’s reaction to “the beautiful.” Recent work seeks to further understand the essence of the numinous experience with museum objects and to help museum professionals and scholars form a deeper understanding of one kind of experience that goes beyond the senses.

Dr. Kiersten Latham is an Associate Professor at the School of Library and Information Science at Kent State University. She earned her PhD in Library and Information Management at Emporia State University, where she explored the intersections between meaning, museum objects and people. Her books include The Objects of Experience: Transforming Visitor-Object Encounters in Museums (2013), and Foundations of Museum Studies: Evolving Systems of Knowledge (2014). In addition, she has published numerous peer-reviewed articles that focus on the role of the object in the museum experience. In addition to her work as a scholar, Dr. Latham serves as the Director and Curator of the MuseLab at Kent State University, whose inception was made possible by the Reinberger Foundation Grant for Museology, which she was awarded in 2011. Her work as a curator has involved teaching and student coordination in a variety of exhibitions whose topics range from religion, astronomical sciences, and natural history. In 2014 Dr. Latham received a National Endowment for the Humanities Grant for a project that focused on public history and digital humanities for work with the Ohio Historical Society.

  fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti  http://ummsp.rackham.umich.edu/content/beyond-senses-magical-mystical-and-numinous-museums



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O numinoso –

Em 1937 Jung escreveu sobre o numinoso* como

uma instância ou efeito dinâmicos não causados por um ato arbitrário da vontade. Pelo contrário, ele arrebata e controla o sujeito humano, que é sempre antes sua vítima que seu criador. O numinoso – indiferentemente quanto a que causa possa ter – é uma experiência do sujeito independentemente de sua vontade. ... O numinoso é tanto uma qualidade pertinente a um objeto visível como a influência de uma presença invisível que causa uma peculiar alteração da CONSCIÊNCIA (CW 11, parág. 6).

Desafia explicações, porém parece conter uma mensagem individual que, embora misteriosa e enigmática, também é profundamente impressionante.

Jung percebia que a crença, consciente ou inconsciente, isto é, uma disponibilidade prévia para confiar em um poder transcendente, era uma condição prévia para a experiência do numinoso. O numinoso não pode ser conquistado; o indivduo pode somente abrir-se para ele. Porém, uma experiência do numinoso é mais que uma experiência de uma força tremenda e compulsiva; é um confronto com uma força que encerra um SIGNIFICADO ainda não revelado, atrativo e profético ou fatídico.

Esta definição era compatível com aquela dada por Otto em The Idea of the Holy (1917) e Jung via o encontro com numinoso como uma característica de toda experiência religiosa. A numinosidade é um aspecto de uma IMAGEM DE DEUS supra-ordenada, quer pessoal quer COLETIVA. Investigações de experiências religiosas convenceram-no de que, em tais ocasiões, conteúdos previamente INCONSCIENTES rompem as barreiras do EGO e dominam a personalidade consciente da mesma maneira como o fazem as invasões do inconsciente em situações patológicas. Contudo, uma experiência do numinoso não é de hábito psicopatológica. Diante de relatos de encontros individuais como o “divino”, a ele apresentados, Jung sustentava que necessariamente não encontrava prova da existência de Deus; porém, em todos os casos, as experiências eram de uma profundidade tal que meras descrições não poderiam dar conta de seus efeitos.

A psicologia humanista contemporânea fala de tais acontecimentos impressivos como “experiências máximas”.

http://www.rubedo.psc.br/dicjung/verbetes/numinoso.htm

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