Ouvir o texto...

quarta-feira, 20 de maio de 2015

Muzeum Inżynierii Miejskiej - The Museum of Municipal Engineering

Muzeum Inżynierii Miejskiej zostało powołane do istnienia 1 października 1998 roku przez Gminę Kraków, a jako siedzibę otrzymało zabytkowe hale najstarszej krakowskiej zajezdni tramwajowej.

Muzeum


Początki Muzeum sięgają roku 1975, kiedy to podczas obchodów stulecia krakowskiej komunikacji miejskiej zrodziła się idea utworzenia w Krakowie muzeum komunikacji. Duży wkład w organizację nowej jednostki muzealnej wniosła, utworzona w 1984 roku przy Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie Sekcja Historyczna, której pierwszym kierownikiem był Jan Koźmic. Starania członków Sekcji doprowadziły w roku 1985 do wpisu zespołu architektonicznego zajezdni tramwajowych przy ul. św. Wawrzyńca do rejestru zabytków Krakowa pod numerem A - 680.

W tworzenie nowego muzeum zaangażowane były również osoby zrzeszone w innych instytucjach związanych z techniką, jak np. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji czy Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. Nie sposób przecenić roli powstałego w 1990 roku Krakowskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Techniki, którego działania znacznie przyspieszyły organizację muzeum techniki w Krakowie.

Ważnym dniem w historii tworzenia muzeum był 15 lutego 1994 roku, kiedy to w hali zajezdni tramwaju elektrycznego wąskotorowego z 1901 roku przy ul. św. Wawrzyńca utoworzono Składnicę Taboru Zabytkowego przy MPK Kraków Sp. z o.o. Zbiory Składnicy, jak i samo miejsce, stały się zaczątkiem Muzeum Inżynierii Miejskiej.

Z chwilą powstania Muzeum rozpoczęto proces rewaloryzacji poszczególnych budynków oraz przystosowanie ich do celów muzealnych. W 2000 roku rozpoczęto renowację wozowni tramwajów elektrycznych wąskotorowych, warsztatów oraz elektrowni - jest to obecna hala D. Następnie, w latach 2006 - 2007, remontowano wozownię tramwaju konnego, czyli halę E, natomiast w latach 2007 - 2008 odnowiono halę z 1912 roku, wybudowaną jako garaż dla tramwajów elektrycznych normalnotorowych. Jest to obecna hala F. W tym samym czasie doprowadzono do wspomnianej hali szyny, co połączyło muzeum z trakcją miejską i umożliwiło "ożywienie" zabytkowych tramwajów, które od czasu do czasu wyjeżdżają na krakowskie ulice, np. w okresie wakacyjnym jako Krakowska Linia Muzealna.

Lata 2008 - 2009 to rewaloryzacja dawnej siedziby Krakowskiej Spółki Tramwajowej, budynku z 1882 roku, pełniącego obecnie funkcję siedziby administracji Muzeum. W kolejnych latach zajmowano się odnowieniem magazynów, pochodzących także z 1882 roku. Zadbano także o dziedziniec muzealny, m.in. zdejmując jego wierzchnią warstwę. Odsłonięto wtedy zabytkowy zbiornik na benzynę z 1923 roku, eksponowany obecnie pod szklaną piramidką. 

Muzeum posiada oddział - Ogród Doświadczeń im. Stanisława Lema, znajdujący się przy Alei Pokoju 68 w Parku Lotników. Jest to plenerowa ekspozycja - park, w którym, dzięki interaktywnym doświadczeniom z zakresu akustyki, mechaniki, hydrostatyki i optyki można, poprzez zabawę, poznawać prawa fizyki.

--in
HISTORY OF THE MUSEUM

The Museum of Municipal Engineering was established on October 1, 1998 by the City of Krakow and received the historic halls of the oldest tramway shed as its seat.

The origin of the Museum dates back to 1975, when during the celebrations of the 100th anniversary of public transport in Krakow, the concept of creating a transport museum in Krakow emerged. The Historical Section of the Municipal Transport Company in Krakow, created in 1984 and lead at first by Jan Koźmic, has significantly contributed to organising the new museum. Efforts of its members resulted in 1985 in registration of the św. Wawrzyńca Street tramway shed architectural complex in the Krakow landmark list, as no. A-680.

Members of other technology-related institutions, such as the Transport Engineers and Technicians Association or Public Transport Lovers Club, were also involved in creating the new museum. It is impossible to overstate the role of Krakow Technology Artefacts Protection Society created in 1990, whose actions quickened establishment of a technology museum in Krakow.

February 15, 1994 was an important day in the history of the museum's creation. Then the MPK Kraków Sp. z o.o. Historic Fleet Storage Facility was opened in the 1901 narrow-gauge electric tramway shed at Św. Wawrzyńca Street. Both the Facility's collection and the place itself have become a starting point for the collection of the Museum of Municipal Engineering.

When the Museum was established, the process of restoring its buildings and adapting them to the Museum's purposes began. In 2000 renovation of the narrow-gauge electric tramway shed, workshops and power plant began – today it is the hall D. Then, in the years 2006-2007, the horse tramway shed, or hall E, was restored, and in the years 2007-2008 the 1912 hall, built for normal-gauge electric tramways, was restored as well. Currently it is the hall F. At the same time rails leading to this hall were laid, connecting the Museum with the city rail system and enabling "reviving" historic tramways, riding the Streets of Krakow from time to time, e.g. during holiday period as the Krakow Museum Line.

The years 2008-2009 were the periods of restoration of the former seat of the Krakow Tramway Company, an 1882 building, currently serving as the Museum administration building. Over the next years the warehouses, also from 1882, were restored. The Museum's yard was also taken care of, with its uppermost layer removed. A historic 1923 petrol tank was discovered then. Nowadays it is exhibited under a glass pyramid.

At 68 Al. Pokoju, in the Aviators' Park, a division of the Museum – Stanisław Lem Experience Garden – is located. It is an outdoors exhibition park, where interactive experiments in acoustics, mechanics, hydrostatics, and optics enable learning the laws of physics while playing.

fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti
http://www.mimk.com.pl/history-of-the-museum-2

Nenhum comentário:

Postar um comentário