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quarta-feira, 12 de agosto de 2015

MUSEOS Y SOSTENIBILIDAD -- · en CULTURA, GESTIÓN,INSTITUCIONES, MUSEO, MUSEOGRAFÍA, MUSEOLOGÍA. ·

En los últimos años, sobre todo cuando comenzó a arreciar de verdad la crisis económica que nos ha afectado a todos, se ha incrementado el interés por todo lo relacionado con la eficiencia energética, incluidos los museos. Los costes en algunos casos verdaderamente desmesurados en museos e instituciones culturales están siendo el objetivo de una atención muy especial relacionada con el ahorro en el consumo de energía. este tema partió con mucha fuerza a partir de 2008, cuando el grupo Bizot (Grupo Internacional de Organizadores de Grandes Exposiciones), analizaron las normas establecidas en materia de climatización en el sector de la conservación solicitando a los museos que sus colecciones redujeran totalmente el acondicionamiento de la climatización en sus instalaciones. Esta petición es obvia y coherente con relación al ahorro energético de los museos siempre que se controle su efecto al nivel de conservación de las colecciones y sus fondos. Los especialistas y científicos tienen mucho que decir a este respecto; no todo vale y sobre todo teniendo en cuenta también la contaminación de CO2 en la atmósfera. (Declaración del Instituto Doerner o laGuía de Mantenimiento del Medioambiente del ICC/ICOM).

The Hustle

Los museos deben ser los primeros en asumir su responsabilidad en lo que se refiere al ahorro en el uso de recursos energéticos. Ya existen varios proyectos serios relacionados con la mejora de los edificios y la tecnología relacionada con el aprovechamiento de energía que emplean. Lamentablemente, existe aun un gran vacío en el conocimiento sobre la naturaleza higroscópica de los materiales en las colecciones orgánicas y el efecto que causan en ellas las fluctuaciones de temperatura. Se ha estudiado mucho la interacción entre las condiciones climatológicas exteriores e interiores en el ámbito del patrimonio cultural, concretamente en los edificios históricos. Pero, poco se sabe aun del efecto de las fluctuaciones de temperatura sobre los objetos de las colecciones, sigue siendo una asignatura pendiente.

Sin título ni autor

Las investigaciones relacionadas con el estudio de las fluctuaciones en las condiciones climatológicas están relacionadas con simulaciones y situaciones reproducidas pero solo en laboratorios. Los materiales sobre los que se han centrado las investigaciones y simulaciones no es muy amplio, casi exclusivamente se han estudiado los efectos sobre la celulosa. Se conoce muy poco sobre las reacciones de los materiales más sensibles de las colecciones, tanto orgánicos como inorgánicos, lo que sigue suponiendo un enorme riesgo para las colecciones sin control de climatización.

Sin título ni autor

En cualquier caso, está creciendo el interés y la sensibilización sobre estos temas. Prueba de este interés es el crecimiento de ensayos y publicaciones sobre estos temas. Hasta hace poco los estudios se centraban en la mejora de los edificios y construcciones históricas, incluyendo estudios sobre tecnologías del aislamiento y otros avances innovadores. Todo estudio actual de sostenibilidad se orienta en un sentido mucho más operativo en el interior de los museos, sobre las condiciones de climatización y reducción en la fluctuación de las condiciones climáticas y en función de fases estacionales. Es un comienzo prometedor en los avances de los trabajos de investigación tan necesarios para la preservación optima de las colecciones y los fondos, sobre todo en el caso de los orgánicos. Eso sí, los resultados de estas investigaciones* deberían darse a conocer a la comunidad profesional de los museos de manera inmediata.


(*) Simposio sobre la sostenibilidad (Museo de Historia Médica de Berlín, 4 de mayo de 2015) “Choosing the Green Way“, puesta en común científica sobre las soluciones de climatización sostenible en museos y sus colecciones. Puesta en común sobre las condiciones de preservación de los objetos y patrimonio.



 @edisonmariotti #edisonmariotti  Espacio Visual Europa (EVE)

Museu Monográfico de Conimbriga, Portugal

As Ruínas da cidade romana de Conimbriga são conhecidas, desde o século XVI. 


Em 1873, o Instituto de Coimbra criou uma secção e um Museu de Arqueologia e deu início ao estudo de Conimbriga. Em 1899, efetua as primeiras sondagens de vulto, desenha a planta do oppidum, executa os primeiros levantamentos de mosaicos. 


A partir de 1929 iniciam-se escavações em Conimbriga e com a realização do XI Congresso Internacional de Antropologia e Pré-História, em 1930, o Estado adquire os primeiros terrenos. Nos anos quarenta e cinquenta são realizadas obras de reconstituição e consolidação das ruínas. O Museu Monográfico de Conimbriga foi criado em 1962.

O Museu Monográfico de Conimbriga tem como missão tutelar as Ruínas, promover a sua exposição ao público e prosseguir a investigação arqueológica; o seu acervo é exclusivamente composto pelos materiais arqueológicos recolhidos na cidade. A atual exposição permanente apresenta os objetos de uso quotidiano, dispostos por tema, evoca o forum monumental, a riqueza das domus, a pujança do seu comércio, a religião e crendices da população romanizada e a presença suevo-visigótica. 

Os mosaicos, preservados in situ, constituem uma grande e importante coleção muito apreciada pelos visitantes. A Casa dos Repuxos, possui uma área pavimentada de mosaico com 569 m2, importantes vestígios de pintura mural, um peristilo central ajardinado com um lago e jogos de água que o tornam único.

fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti http://www.patrimoniocultural.pt/pt/museus-e-monumentos/rede-portuguesa/m/museu-monografico-de-conimbriga/

The Sports Museum was established in Thessaloniki in 1998 with the support of the Ministry of Culture, the Ministry of Macedonia

 – Thrace, the Special Secretariat for Sports, Athletic Unions and Associations of Local Authorities. In 2001, the Museum transformed into a non-profit private institution, named “SPORT MUSEUM of THESSALONIKI”. 


In January 2008, the International Olympic Committee recognized the Museum as the first Olympic Museum of the country, with the name THESSALONIKI OLYMPIC MUSEUM. The supreme honor of the recognition of the Museum’s work and offer to the public of Central and North Greece was the turning point of the Museum’s entrance in its second decade.


The restricted faculty of its first domicile, at Aristotelous Square, was surpassed in the new privately owned building in the conflict of Agiou Dimitriou str and 3r September str. 

The new building integrates in an urban knot of special sport, educational and cultural significance, while the structure of the building offers the possibility of multiple way of use, since it includes a fully equipped amphitheatre, two multiple-use halls, a buffet bar and shop. 
The missions of the Museum are the conservation, promotion, information and innervation of the public in the issues of sport heritage, and also the communication and co-operation with agencies of the athletic family. In this frame was developed the exhibition movement of the Sports Museum, that was accompanied by publications, museological educational programs and parallel events.


The policy on collections of the museum is divided into two periods, from 1998 up until the end of 2007 and from January 2008 and onwards, when the museum was renamed Olympic.

During the initial years which followed the establishment of the museum its collection consisted mainly of objects that comprised the on display items of each exhibition organized by the museum, as well as from donations of personal artifacts from Greek athletes which have excelled in their sports, from sporting associations, from distinguished journalists who participated in important athletic events, as well as other collectible objects from the world of sports. The collection of the museum consists of objects and memorabilia from various World, European, Balkan and Mediterranean Games and Championships, and from the Olympic Games.

From January 2008 and onwards, when I.O.C acknowledged the Museum as Olympic the objectives were partially differentiated and are now focused on the collections of objects which are related to the Olympic Games, such as suits, equipment, Olympic medals, memorabilia and publications from the Olympic organizations.

Our initial aim is to enrich the collection of Summer mainly Olympic Games, but also the collection of objects from Winter Games.


fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti colaboração: Αφροδίτη Διαμαντοπούλου
http://olympicmuseum-thessaloniki.org/index.php?option=com_content&task=view&id=108&Itemid=257

Karolina, jeune Polonaise au Musée Dufresne

Venue étudier l’art en France, la souriante et jeune Polonaise s’est prise de passion pour le musée ridellois. Elle y œuvre et ne manque pas de projets.




Remise de diplôme après une chasse au trésor que Karolina a organisée.




Depuis maintenant deux ans, le sourire de Karolina accueille les visiteurs au Musée Dufresne d'Azay-le-Rideau. Après son bac, en 2006, cette jeune femme, aujourd'hui âgée de 28 ans, a quitté ses parents et sa ville natale, Wlzasnia, près de Poznan en Pologne, avec pour objectif de venir étudier l'art en France.

« Il me fallait d'abord apprendre le français » explique Karolina, « alors, j'ai trouvé un emploi au pair à Saint-Jean-de-Monts et en six mois avec les enfants j'ai appris suffisamment de choses pour pouvoir m'inscrire à l'École des beaux-arts à Tours ». Si on lui demande pourquoi Tours, elle répond qu'elle voulait perfectionner son français et qu'on lui avait affirmé que la Touraine était réputée pour « son beau parler », avec le français le plus pur !
N'ayant pas droit à une bourse, il lui faut travailler pour vivre et elle devient serveuse dans un restaurant, tout en suivant ses cours. Sa licence en poche, elle travaillera un moment pour une agence publicitaire à Saumur, dont les objectifs ne la passionnent pas vraiment… et qu'elle abandonne pour venir travailler en juillet 2013 au Musée Dufresne, où elle va trouver un emploi motivant lui permettant de s'investir complètement.

Le Musée Dufresne : une vraie passion

Karolina est vraiment tombée amoureuse de ce musée : pour elle, « tout est vivant » source de recherches sur le passé, d'anecdotes ; ce qu'elle préfère dans le musée ? : « L'avion de Blériot, car il a réussi l'impossible et relevé le défi de traverser la Manche ! » 
En deux ans, elle est devenue le véritable bras droit de Monique Boissonneau, qui a repris le flambeau à la mort de son père et qui continue à faire vivre ce musée extraordinaire créé par ce dernier. Elles partagent la même passion pour ces collections qu'elles veulent faire découvrir pour le plaisir d'un maximum de visiteurs. 
Avec la confiance de sa patronne, Karolina s'y emploie : elle a déjà amélioré la signalisation dans le musée, créé des visites pour les scolaires, mis en place des animations et elle a encore plein de projets en tête, comme celui d'ouvrir une bourse d'échanges pour collectionneurs ou une guinguette en costumes d'époque, une fois par mois.« Il y a tant de choses à faire, tant de gens ne connaissent pas cette merveille » explique-t-elle avec enthousiasme. 
Et quand on lui demande si elle retournera un jour vivre en Pologne elle répond : « Non, j'aime trop la France ! ». Elle ne renie cependant pas son pays et si elle vient d'épouser un Français travaillant à la centrale nucléaire, avec lequel elle a déjà deux jeunes enfants, un garçon et une fille, c'est en polonais qu'elle leur parle, pour ne pas leur faire perdre leurs racines !
fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti http://www.lanouvellerepublique.fr/Indre-et-Loire/Loisirs/Patrimoine-tourisme/n/Contenus/Articles/2015/08/09/Karolina-jeune-Polonaise-au-Musee-Dufresne-2427176Correspondante NR : Géraldine Gouvernayre

MUSEU NACIONAL DE QATAR

HERITAGE MEETS INNOVATION

This museum will give voice to Qatar’s heritage whilst celebrating its future.




Visitors can learn about Qatar's ancestors and the formation of early cities, as well the modernization of Qatari society. Exhibitions will combine historic objects and contemporary influences, opening up a dialogue around the impact of rapid change.

Innovative presentation techniques will excite audiences and push boundaries. Entire walls will become cinematic screens, individual cocoons will hold oral histories and handheld mobile devices will guide people through thematic displays.

A SPACE FOR EVERYONE

The interlocking disc design by Jean Nouvel is inspired by the desert rose. The space will be a thriving hub for the public, students, and museum professionals. It will redefine the role of a cultural institution, fostering a spirit of participation and providing the conditions for discovery to thrive. Beyond galleries, it provides:


- 220-seat auditorium

- two retail outlets, two restaurants and a café

- a dedicated food forum, preserving culinary traditions

- research centre and laboratories

- a park filled with indigenous plants


The museum is built around Sheikh Abdullah bin Jassim Al-Thani’s original palace – his family home and seat of the government for 25 years.

We held an exhibition at QM Gallery, Katara to celebrate his life in 2013, featuring historic artefacts, photographs, oral history interviews, and original films. View the exhibition site.


ICONS OF MARITIME SOCIETY

The museum is committed to preserving the dhows that were once Doha's lifeblood. In times gone by, they enabled trade, pearling and fishing. Teams explore original building methods using laser scanning and digital photography. They have created 3D digital models of the vessels, which are accessible to and intrigue a wide audience. They assist in conserving one of the Arabian-Persian Gulf’s maritime traditions.

THE MUSEUM IS COMMITTED TO PRESERVING THE DHOWS THAT WERE ONCE DOHA'S LIFEBLOOD. IN TIMES GONE BY, THEY ENABLED TRADE, PEARLING AND FISHING


fonte: @edisonmariotti #edisdonmariotti http://www.qm.org.qa/en/project/national-museum-qatar