Ouvir o texto...

sexta-feira, 29 de janeiro de 2016

La belle histoire du jour : il crée un musée dédié à l'amour en souvenir de sa femme

ÉTATS-UNIS - Charles Evans, un Américain originaire du Mississippi, a décidé de rendre un vibrant hommage à sa femme, disparue après 60 ans de vie commune. Son projet hors du commun a attiré l'attention d'un groupe de rock, qui lui a consacré un clip.



Charles Evans et son épouse, Louise, ont filé le parfait amour durant leurs 60 ans de mariage. Jusqu'à la mort de cette dernière, qui a laissé l'époux fort désemparé. L'homme, originaire de Starkville, dans le Mississippi, s'est alors accroché à un projet hors du commun.

Le couple amassait depuis des décennies des centaines de photos et de vidéos témoignant du bonheur de leur vie conjugale, raconte le HuffPost américain. Ensemble, ils avaient évoqué à plusieurs reprises l'idée d'en faire un musée, tant ils avaient accumulé de ces instants précieux.

Love song
Quelques mois après la mort de Louise, Charles a donc décidé de s'atteler à cette tâche. Et de faire de sa maison… Un musée en mémoire de sa bien-aimée, une "si gentille personne", dit-il aujourd'hui. Son musée de l'amour, il a décidé de le baptiser "le pays de Lala (son surnom) et de Louise".

L'hommage a fait le tour de sa ville, d'autant que Charles Evans y est connu pour avoir été, durant 30 ans, l'un des premiers postiers noirs, avant de devenir le conducteur du bus reliant l'université du Mississippi. Son projet est parvenu aux oreilles des membres d'un groupe de rock, Mutemath, qui, émus, ont décidé de lui consacrer une chanson et un clip (dont la vidéo est ci-dessous). 

"Monument" a été tourné dans le musée de Charles. A travers cet hommage, le vieil homme en est certain : "Louise restera toujours avec moi".

video: 

fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti


Cultura e conhecimento são ingredientes essenciais para a sociedade.

A cultura é o único antídoto que existe contra a ausência de amor.


Vamos compartilhar.


Karina Muniz Viana assume a direção do Museu da Imagem do Som do Paraná, Brasil.

A gestora museológica da Secretaria de Estado da Cultura (SEEC), Karina Muniz Viana, é a nova diretora do Museu da Imagem e do Som do Paraná (MIS-PR). Bacharel em Gravura, Karina é especialista em Gestão da Informação e Inovações Tecnológicas. Atualmente também é mestranda em Museologia e Patrimônio pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO.


João Luiz Fiani, secretario de Estado da Cultura do Paraná e Karina Muniz Viana, diretora do Museu da Imagem e do Som(MIS) e da Coordenação do Sistema Estadual de Museus(COSEM).Curitiba, 26 de janeiro de 2016.Foto: Kraw Penas/SEEC

“A escolha da Karina está de acordo com o novo direcionamento que queremos dar ao museu. Além disso, o trabalho que ela vem desenvolvendo nos últimos anos aqui na Secretaria da Cultura não deixa dúvidas de sua capacidade técnica e de gestão de projetos, fundamentais para a função”, comenta o secretário de Estado da Cultura, João Luiz Fiani.

Nas palavras da própria Karina, o MIS-PR “vive um de seus momentos de maior transitoriedade. Desperta de um sono de 12 anos e assume o desafio de resignificação da sua identidade social”.

Karina assume também a Coordenação do Sistema Estadual de Museus (COSEM) no lugar do historiador Renato Carneiro, que permanece como diretor do Museu Paranaense e inicia agora um projeto de interiorização do museu, parte dos planos e metas da Secretaria da Cultura para os próximos anos.

Trajetória
Há 12 anos atuando no campo da Museologia, Karina Muniz Viana esteve à frente de vários projetos em diferentes espaços da esfera pública. Em 2004 foi responsável pela criação do Museu da Extensão Rural, estrutura integrante da Emater. Em 2006 coordenou o projeto de digitalização do Museu do Cartaz, da Fundação Cultural de Curitiba (FCC). Em 2007, assumiu a área de Museologia do Museu Oscar Niemeyer (MON), onde foi responsável pela reestruturação e informatização do acervo artístico. Também coordenou a implantação da base de dados DONATO no MON, mesmo sistema utilizado pelo Museu Nacional de Belas Artes (MNBA).

A partir de 2011, Karina passou a integrar a equipe da COSEM, onde foi responsável pela implantação da Rede de Informações Museus Paraná, acervo online que integra o banco de dados de todos os museus do Estado, incluindo bibliotecas, arquivos, acervos artísticos, históricos, etnográficos e arqueológicos. Com mais de 145 mil registros, o Museus Paraná se tornou referência nacional em sistemas de gestão de acervos. imprensa@seec.pr.gov.br





fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti


Cultura e conhecimento são ingredientes essenciais para a sociedade.

A cultura é o único antídoto que existe contra a ausência de amor.

Vamos compartilhar.

Italians Mock Cover-Up of Nude Statues for Iranian’s Visit. But it also left Italians asking a basic question: Who ordered the cover-up?

ROME — A decision to cover up nude statues from Roman antiquity during a visit by President Hassan Rouhani of Iran has drawn ridicule and scorn in Italy — much of it directed at the Italian government — and spurred a debate about the national identity.


Boxes covered nude statues in the Capitoline Museum in Rome during the visit by Mr. Rouhani. CreditGiuseppe Lami/ANSA, via Associated Press


President Hassan Rouhani of Iran, left, and Prime Minister Matteo Renzi, next to a statue of the emperor Marcus Aurelius at the Capitoline Museums in Rome on Monday. CreditGregorio Borgia/Associated Press

The statues, in a corridor leading to a grand hall in Rome’s renowned Capitoline Museums, were encased in tall white boxes ahead of a news conference that Mr. Rouhani held on Monday with Prime Minister Matteo Renzi of Italy. One of the statues was the “Capitoline Venus,” a Roman copy of a legendary fourth century B.C. work by Praxiteles; some of the other sculptures were of ancient Greek and Roman gods, dressed minimally, if at all.

As Iran re-engages with the world after reaching an accord last summer to curb its nuclear program in exchange for the lifting of economic sanctions, the awkward episode seemed like a prime example of culture clash: an austere Islamic government that promotes chastity and piety meets a nominally Roman Catholic but largely secular culture that has a reputation for embracing life’s pleasures.Photo

But it also left Italians asking a basic question: Who ordered the cover-up?

Some media reports suggested the Iranian delegation had asked Italian officials to hide the statues to avoid Mr. Rouhani any potential embarrassment. Other reports fingered nervous (and perhaps overzealous) Italian bureaucrats. One newspaper even reported that in the grand hall at the Capitoline where the two leaders spoke, the lectern was placed to the side — not the front — of an equestrian statue of the emperor Marcus Aurelius, apparently to avoid having images of the horse’s genitals appear in news photographs.

The Italian government evidently did not anticipate the uproar and mocking that ensued. One cartoon making the rounds showed a bewildered Mr. Rouhani, with the boxes in the background, asking Mr. Renzi: “Where did you bring me? Ikea?”

But many Italian critics said the decision to box up the nudes was no laughing matter.

“Covered statues, a global affair,” blazoned the Milan daily newspaper Corriere della Sera, which devoted two pages of articles and commentary to the issue.

Massimo Gramellini, a columnist for the Turin newspaper La Stampa, called the covering of the statues a cowardly act of “submission” in a front-page editorial. It was intended, he wrote, to ensure that Mr. Rouhani did not have a “hormonal shock and rip up the freshly signed contracts with our Italian industries.”

Mr. Rouhani is meeting Europeans leaders this week after the lifting of sanctions against his country under the accord Iran signed last summer with six world powers, and the European Union, to curb its nuclear program. Along with Mr. Renzi, Mr. Rouhani met with Pope Francis and was scheduled to meet with France’s president, François Hollande, in Paris on Thursday.

Mr. Rouhani, 67, comes from a religious family, but he has a Ph.D. in law from Glasgow Caledonian University, in Scotland, and is not known as a religious hard-liner. Iran’s politics are extremely complex, however, and religious matters are carefully policed by the theocratic regime that exercises ultimate power in Tehran, including the supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei. Public depictions of nudity are largely forbidden in Iran.

Mr. Rouhani himself addressed the issue on Wednesday morning, admonishing the media for stirring up a hornet’s nest. “I know Italians are very hospitable people and try to do everything to put their guests at ease, and I thank them for this,” he said diplomatically

Some Italian critics, while not attacking Mr. Rouhani personally, accused the government of putting economic interests ahead of cultural legacy.

“The problem is that those statues — yes, those icons of classicism and models of humanism — are the foundation of European and Mediterranean culture and civilization,” the columnist Michele Serra wrote in La Repubblica. To conceal them, he wrote, “is to conceal ourselves.” To not offend the Iranian president, he wrote, “we offended ourselves.”

Opposition politicians accused Mr. Renzi of being spineless. “This submission, the surrendering of our art and culture, is the essence of Renzi’s politics,” a Forza Italia lawmaker, Renato Brunetta, wrote on his Facebook page Wednesday, accusing the prime minister of using nationalist rhetoric to gain votes but then selling out Italian values.

“You can make deals, discuss ways of achieving peace, without abdicating oneself,” Mr. Brunetta wrote. “Just take the pope. He didn’t cover the crucifixes when he greeted Rouhani.”

It was noted by some that the whole brouhaha could have been avoided by holding the news conference in a different, less potentially offensive setting.

Officials at the Capitoline Museum said Wednesday that the decision had been made by Mr. Renzi’s office, but government officials said they had not known about it.

Culture Minister Dario Franceschini insisted that neither he nor Mr. Renzi had been informed of the decision. “I think there were easily other ways to not go against the sensibility of such an important guest than this incomprehensible choice to cover the statues,” he told reporters Wednesday, clearly annoyed by the attention the issue has gotten.

As Mr. Rouhani left Italy for his meetings with France, some Italians continued to hold forth. “Let’s just see what the French do,” said Stefano Dorelli, a native Roman, musing over tricky questions of protocol. “I wouldn’t believe they would cover statues even if I saw it with my own eyes.”

The French have already experienced some awkwardness in hosting Mr. Rouhani. In November, during a visit by the Iranian president, government officials scrapped a lunch planned at the Élysée Palace, reportedly after the Iranians insisted that wine not be served.
Correction: January 27, 2016 

An earlier version of this article misstated when Mr. Rouhani was to meet President François Hollande of France. It was Thursday, not Wednesday.




fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti

colaboração: 
Anna Sarkisyan


Cultura e conhecimento são ingredientes essenciais para a sociedade.

A cultura é o único antídoto que existe contra a ausência de amor.


Vamos compartilhar.


The KODE museum.

KODE Art Musems of Bergen exhibits an exceptional permanent presentation of its unique Edvard Munch collection in KODE 3.


KODE Art Museums of Bergen exhibits the second largest collection of Munch paintings in the world outside of Oslo. From an art historical perspective, the collection is unique because it exhibits works from all the major paradigms in Edvard Munch’s artistic career.

Among others we have many of the important paintings from the “Frieze of Life” – a series of paintings where Munch depicts the psyche of the modern human being. Munch himself described the “Frieze of Life” as the major work of his oeuvre.Jealousy, Melancholy, Women in Three Stages, Evening on Karl Johan and By the Death Bed are all from the “Frieze of Life”, and they are all exhibited together in the Rasmus Meyer Collection in KODE 3.

Popular collection
Bergen’s Munch collection has been represented at Munch exhibitions all over the world for many years. The collection constituted the majority of the large exhibition Edvard Munch – Angst/Anxiety, at ARoS Art Museum. Major works from the collection were also present at the grand exhibition Modern Eye at Centre Pompidou in Paris and Tate Modern in London, the exhibition L’univers d’Edvard Munch at Musee des Beaux-arts in Caen, and the exhibition Edvard Munch – Mystery behind the Canvas at Kunsthalle Bremen.

Other museums that have borrowed works from the collection include Louisiana in Denmark, Villa Manin in Italy and the Van Gogh Museum in Amsterdam.

The scream of Bergen
The collection in Bergen consists of more than 100 paper works and 50 paintings. Most of the works are part of the collection of Rasmus Meyer, whom acquired a number of major works by Norwegian artists towards the end of the 19th century and the beginning of the 20th century. Several of the paper works have not been available for the public in 20 years. One of the works is a unique version of Scream, which Munch drew with pen and ink. This smaller scale version of Scream is one of the jewels in the new Munch museum, which opened for the public on May 4 this year.

The rest of the Rasmus Meyer Collection consists of a rich collection of art from Norway's "Golden Age", as well as historical interiors and furniture. The building has been extensively renovated over the last year, and has now emerged in new splendor.

-
The KODE museum has a long and solid history. From the time that a handful of Bergen citizens started thinking that the city ought to have a museum for the visual arts (in 1825) and artisanal handcraft (in 1887), the museum has grown in volume. Today it encompasses four large buildings by the Bergen City Park and 'Lille Lungegårds' lake, and comprises a grand total of 43,000 works of art. Since its beginning, the museum has had a range of names, ownerships, locations, and gone through various expansions. The last great change came in 2006 when Bergen Art Museum, the West Norway Museum of Decorative Art and the composers’ homes of Edvard Grieg, Ole Bull and Harald Sæverud were consolidated into one museum unity under the lead of one director, and given the name 'The Art Museums of Bergen'.

Bergen Art Museum had three buildings in Rasmus Meyers allé: Stenersen, the Rasmus Meyer Collections and Lysverket. At that point the West Norway Museum of Decorative Art, located in the building Permanenten, had kept its name and location ever since the beautifully tiled edifice by the park was constructed in 1897. The name Bergen Art Museum was launched in 1999 – before that, the museum went under the name the Bergen Gallery of Visual Arts. During the course of the museum’s extensive history, the Stenersen Collection and the Rasmus Meyer Collections were also added – buildings as well as art collections. The Lysverket structure is the newest addition to the museum, and was finished in 2003.
The 17th of April 2013 heralds a new era for the museum. We made the jump to the short and simple name of KODE that will be easy to remember and easy to communicate. The use of KODE 1, 2, 3 or 4 on the banners adorning the buildings in the Bergen city centre is motivated by the hope and desire that this will help guests from both Bergen and afar to find their way to the art treasures that we’re so immensely proud of! The composers’ homes are part of KODE, but will all keep their own unique names; Edvard Grieg Museum Troldhaugen, Harald Sæverud Museum Siljustøl and Ole Bull Museum Lysøen.
KODE can boast a wide-ranging history, but independent of both old names and locations, a unified goal of collecting, preserving, documenting, researching and displaying art and art objects is still the core of the museum operation.



fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti

Cultura e conhecimento são ingredientes essenciais para a sociedade.

A cultura é o único antídoto que existe contra a ausência de amor.


Vamos compartilhar.



--br via tradutor do google
Edvard Munch
KODE Art Musems de Bergen exibe uma apresentação permanente excepcional de sua exclusiva coleção Edvard Munch em KODE 3.
KODE Museus de arte de Bergen apresenta a segunda maior coleção de pinturas Munch no mundo fora de Oslo. Do ponto de vista da história da arte, a coleção é único porque ele exibe obras de todos os grandes paradigmas na carreira artística de Edvard Munch.
Entre outros, temos muitas das pinturas importantes da "Frieze of Life" - uma série de pinturas onde Munch retrata a psique do ser humano moderno. Munch mesmo descreveu o "Friso da Vida" como a maior obra de sua obra. Ciúmes, Melancolia, Mulheres em três etapas, à noite sobre Karl Johan e pela morte Bed são todos da "Frieze of Life", e todos eles são exibidos juntos na Coleção Meyer Rasmus em KODE 3.
Coleção Popular
Coleção Munch de Bergen tem sido representado em exposições Munch em todo o mundo por muitos anos. A coleta constituíram a maioria da grande exposição Edvard Munch - Angst / Ansiedade, no Museu de Arte ARoS. Principais obras da coleção também estiveram presentes na grande exposição moderno Olho no Centro Pompidou, em Paris e Tate Modern em Londres, a exposição L'univers d'Edvard Munch no Musee des Beaux-Arts em Caen, ea exposição Edvard Munch - Mystery por trás da lona em Kunsthalle Bremen.
Outros museus que têm emprestado obras da coleção incluem Louisiana na Dinamarca, Villa Manin na Itália e do Museu Van Gogh, em Amsterdã.
O grito de Bergen
A coleção consiste em Bergen de mais de 100 obras de papel e 50 pinturas. A maioria dos trabalhos são parte da coleção de Rasmus Meyer, quem adquiriu uma série de grandes obras de artistas noruegueses no final do século 19 e início do século 20. Várias das obras de papel não estão disponíveis para o público em 20 anos. Uma das obras é uma versão única de Scream, que Munch empatou com pena e tinta. Esta versão menor escala de grito é uma das jóias do museu Munch novo, que abriu para o público no dia 4 de maio deste ano.
O resto da coleção Meyer Rasmus é composto por uma rica coleção de arte de "Idade de Ouro" da Noruega, bem como interiores históricos e mobiliário. O edifício foi renovado no ano passado, e surgiu agora um novo esplendor.
O museu KODE tem uma história longa e sólida. A partir do momento que um punhado de cidadãos Bergen comecei a pensar que a cidade deveria ter um museu para as artes visuais (em 1825) e artesanato artesanal (em 1887), o museu tem crescido em volume. Hoje ela engloba quatro grandes edifícios pelo City Park Bergen e do lago 'Lille Lungegårds', e conta com um total de 43.000 obras de arte. Desde o seu início, o museu tem tido uma série de nomes, posses, locais, e passou por várias expansões. A última grande mudança veio em 2006, quando Bergen Art Museum, o Museu Noruega ocidental de arte decorativa e casas dos compositores de Edvard Grieg, Ole Bull and Harald Sæverud foram consolidadas em uma unidade museu sob a liderança de um diretor, e recebeu o nome 'The Art of Bergen Museus'.
Museu de Arte de Bergen tinha três edifícios em Rasmus Meyers allé: Stenersen, The Rasmus Meyer Coleções e Lysverket. Nesse ponto, a Noruega Museu de Arte Decorativa Oeste, localizado no edifício Permanenten, tinha mantido seu nome e local desde o edifício maravilhosamente frio pelo parque foi construído em 1897. O nome do Museu de Arte de Bergen foi lançado em 1999 - antes disso, o museu foi sob o nome da Galeria de Artes Visuais Bergen. Durante o curso da extensa história do museu, a coleção Stenersen e os Rasmus Meyer coleções foram também adicionados - edifícios, bem como colecções de arte. A estrutura Lysverket é a mais nova adição ao museu, e foi concluída em 2003.
A 17 de abril, 2013 anuncia uma nova era para o museu. Nós fizemos o salto para o nome curto e simples de KODE que vai ser fácil de lembrar e fácil de se comunicar. O uso de KODE 1, 2, 3 ou 4 nos banners que decoram os edifícios no centro da cidade de Bergen é motivado pela esperança e desejo que isso vai ajudar os hóspedes de ambos Bergen e de longe para encontrar seu caminho para os tesouros de arte que nós ' re tão imensamente orgulhoso de! As casas dos compositores fazem parte de KODE, mas todos irão manter os seus próprios nomes exclusivos; Edvard Grieg Museum Troldhaugen, Harald Sæverud Museu Siljustol e Ole Touro Museu Lysøen.
KODE pode gabar-se uma história abrangente, mas independente de ambos os nomes e os locais antigos, uma meta unificada de colecionar, preservar, documentar, pesquisar e exibir arte e objetos de arte ainda é o núcleo da operação museu.