Ouvir o texto...

sexta-feira, 18 de setembro de 2015

Sergey Merkurov, as director of the Pushkin Museum of Fine Arts, he saved the monument of Catherine the Great and secretly sent it toYerevan, where it was hidden for decades and finally returned to Russia in 2006.

Sergey Dmitrievich Merkurov (Russian: Серге́й Дми́триевич Мерку́ров, 7 November [O.S. 26 October] 1881 – 8 June 1952) was a prominent Sovietsculptor-monumentalist of Greek-Armenian descent. He was a People's Artist of the USSR, an academic at the Soviet Academy of Arts, and director of the Pushkin Museum of Fine Arts from 1944 to 1949. Merkurov was considered the greatest Soviet master of post-mortem masks. He was the sculptor of the three biggest monuments of Joseph Stalin in the USSR.



A 1981 Soviet stamp commemorating the 100th anniversary
of Sergey Merkurov's birth 
Born 7 November 1881

He was the cousin of George Gurdjieff, a mystic and spiritual teacher.



2006 Armenian stamp featuring Sergey Merkurov and his 1907 work


Sergey Merkurov was born in Alexandrapol (modern Gyumri, Armenia). He left the Kiev Polytechnic Institute after a political scandal and moved toSwitzerland, where he became a student of Adolf Mayer. He attended art college in Germany (1902–05) and then entered the Auguste Rodin studio inParis.

Merkurov had met Vladimir Lenin when the revolutionary leader was living abroad, and listened to his speeches. Among many others, the statue of Lenin that stood in Lenin Square, Yerevan during Soviet times also was the work of Merkurov.

Merkurov returned to the Russian Empire in 1907 as he was called by the Armenian Apostolic Church authorities to execute a post-mortem mask of Catholicos Mkrtich Khrimian. It was his first work of this kind. Then he lived in Tbilisi, Yalta, Moscow, and made post-mortem (death) masks of Leo Tolstoy,Hovhannes Tumanyan, Vladimir Lenin and his wife, Maxim Gorky, Vladimir Mayakovsky and other famous persons. The technique itself is not an easy process. The author pours plaster on the body's face and puts a thread in the middle of it. Then, another material like bronze or plaster is poured inside the mask and this is how an actual-size face of the deceased results.

Merkurov was an outstanding representative of academic modern style, employing the themes of death and stone blocks. As a philosopher of the arts, Merkurov also used motifs of thought (Monument of Dostoevsky, 1911–1913; The figure-portrait of Thought, 1918).

Merkurov was known as a free-thinker and an extraordinary person. He was a member of the Masonic "United Workers' Brotherhood", the Association of Painters of Revolutionary Russia and the Communist Party of the Soviet Union.

As director of the Pushkin Museum of Fine Arts, he saved the monument of Catherine the Great and secretly sent it toYerevan, where it was hidden for decades and finally returned to Russia in 2006.

For Joseph Stalin's 70th birthday, Merkurov made a special gift, a costly granite monument called "Death of the Leader". Stalin refused to accept it and a difficult period in the sculptor's life began.

Merkurov was honored with burial at the Novodevichy Cemetery in Moscow. In 1953 his Notes of a Sculptor was published.
Merkurov Museum in Gyumri

In 1984 the Merkurov Museum was opened in his family house in Gyumri. The post-mortem masks of 59 Soviet leaders and famous people are displayed in the museum, including the only original death mask of Lenin.


fonte: @edisonmariotti #edisonmariotti http://ura-inform.com/society/2006/10/23/maska



--russian
У смерти симметричное лицо (ФОТО) Александра Марченко, УРА-Информ Посмертная маска всегда считалась одним из самых достоверных документальных свидетельств, оставляемых потомкам, о знаменитости. 

Эти застывшие лица порой позволяют даже разгадать исторические загадки. Например, советская пропаганда утверждала, что поэт Сергей Есенин повесился из-за душевного кризиса. Однако посмертная маска не оставляет сомнений, что в него стреляли: у Есенина была сбита половина черепа. 

В петлю с такой травмой не полезешь. Но нашли Есенина именно повешенным. Работа, от которой можно сойти с ума Самым знаменитым мастером посмертных масок был предшественник Манизера Сергей Меркуров. В его «послужном списке» – около сотни масок известных людей, в том числе Льва Толстого, Маяковского, Есенина, Ленина... Но однажды с ним случилось то, что могло навсегда заставить бросить это занятие. 

Произошло это в тот момент, когда он лепил маску католикоса (патриарха) армяно-григорианской апостольской церкви Хримяна: «Епископы заперли за мной двери. Я остался один с покойником. За монастырской стеной – две шапки Арарата... и душу надрывающий волчий вой. 

Под эту музыку подошел я к патриаршей кровати. Открываю простыню: предо мной старик в красной изорванной на локтях фуфайке. Большая борода. Орлиный нос. Голова откинута. Невозможно в этой позе снять маску. Беру покойника под мышки и усаживаю его... Жутко... Холод... Заливаю гипсом всю голову. Жду, пока окрепнет гипс. Только сейчас замечаю, что забыл проложить нитку для разрезания формы на два куска. Так форму не снимешь... Приходится заднюю часть формы ломать долотом и молотком на куски здесь же, на голове. 

Наконец, освободил. Стараюсь отделить форму от лица. От волнения я залил и бороду – борода держит форму. Одной рукой беру голову сзади, другой отдираю форму. Форма отделилась от лица и повисла на бороде. И вдруг... Мутный взгляд двух широко открытых глаз с укоризной смотрит на меня. От ужаса ноги мои ослабели. 

Я сел покойнику на колени. Держу висящую на бороде форму и смотрю в его глаза. Он продолжает на меня смотреть... Только потом я сообразил, что гипс от кристаллизации согревается; под теплым гипсом замерзшее лицо оттаяло, и глаза открылись. 

Когда я пришел в себя, оказалось, что от нервного шока у меня отнялись ноги...». Еще один жуткий эпизод произошел с Меркуровым, когда он снимал посмертную маску Ленина. «Приступив к работе, я хотел поправить голову Ильича – склонить ее немного набок. И когда коснулся шеи покойника, мне показалось, что пульсирует сонная артерия. 

Отняв руки и попросив увести Надежду Константиновну Крупскую, позвал врача. Тот пояснил, что это пульсируют мои пальцы, мол, нельзя так волноваться. Под утро я закончил работу и, кроме головы, сделал слепки рук, правая кисть была сведена...» Владимир Маяковский Маска снята с лица поэта под необычным углом, – висок был прострелен. Скульптор С. 

Меркуров Лицо любимого за 899 евро Посмертные маски были очень популярны в Древнем Египте, античной Греции и Риме. Первые известные посмертные маски датируются XVI веком до нашей эры. Эти золотые лики нашли в погребениях Мекены. Маски клали на лица умерших – считалось, что «золотой образ» сохранит от злых духов. В наши дни даже простой смертный может заказать себе гипсовый слепок с отпечатком лица покойного.

У смерти симметричное лицо (ФОТО)

fonte: http://ura-inform.com/society/2006/10/23/maska

Nenhum comentário:

Postar um comentário