Since it was discovered , Brazil has faced several epidemics, such as smallpox, yellow fever, Spanish flu, polio, meningitis, just to name the most devastating.
What has hardly changed in just over five centuries, according to experts consulted by BBC News Brasil, was the behavior of public authorities towards them.
Their responses and actions have always been somewhat delayed, after the disease had already spread, with a certain number of deaths and under pressure from public opinion, which was reflected in the media of each era.
According to the PhD in History of Science and Health, Christiane Maria Cruz de Souza, from the Health Technology Center of the Federal Institute of Bahia (NTS / IFBA), there have been many outbreaks faced by the country since 1500.
At the beginning of colonization, the clearing of the Atlantic Forest for planting cane fields led to the proliferation of mosquitoes and the spread of fevers , she explains, author of a thesis that gave rise to the book Gripe Espanhola na Bahia - Saúde, Politics and Medicine in Times of Epidemic.
The circulation of peoples of diverse origins, European and African, and the introduction of animals such as cows, chickens and pigs, for example, also contributed to the spread of unknown diseases in the New World, decimating native peoples, as well as local diseases made those who came from out.
For centuries, we have had to deal with the harassment of communicable diseases such as smallpox, bubonic plague, malaria, yellow fever, cholera, flu and dysentery , says Souza.
Avoidable deaths
What is common to the cases is the behavior and actions of public authorities throughout this time.
What is common to the cases is the behavior and actions of public authorities throughout this time.
Governments have always feared that public recognition of an epidemic would disrupt business, damaging the economy, explains Christiane.
The efficiency and commitment of public authorities were put in check, as the crisis worsened and political opponents took advantage to try to destabilize those in power.
The doctor in Public Health Paulo Frazão, from the Department of Policy, Management and Health, from the Faculty of Public Health of the University of São Paulo (USP), goes further.
The slowness, insufficient response and the authorities neglect of working people, low-income families and residents of the periphery and slums have led to a high number of preventable deaths, he says.
According to him, the neglect of the need to provide the public health system with the necessary resources, especially the environmental, epidemiological and health surveillance bodies, which suffer from the permanent campaign of devaluation of the public servant and the process precariousness of strategic and tactical-operational planning structures .
The specialist in the history of Brazilian collective health André Mota, from the Department of Preventive Medicine and coordinator of the Historical Museum, both from the USP School of Medicine (FMUSP), government action in the face of epidemics will always be a complex political, social and health relationship. medical and public health technology, which will always result in a complex response.
However, he adds, there is a fact that deserves to be thought about on this topic and that can serve as a learning experience.
In the Republic, we had epidemics that were stopped, almost always without articulation between services and hospitals and with obvious limits, since there was no health coverage for all people, resulting in many cases in these cases , he explains.
The Unified Health System (SUS), created in 1988, had the first epidemic challenge to AIDS and managed to demonstrate important results in prevention and care, precisely because it aims at this integration: services, care and the right to access.
Of all the epidemics that have plagued Brazil over time, smallpox - there were more than one - are among the most devastating.
Difficulties in vaccination
Epidemiologist João Baptista Risi Junior, a specialist in polio and epidemiological surveillance and former national secretary of Basic Health Actions at the Ministry of Health, recalls that the disease was introduced in Brazil shortly after the discovery, causing enormous mortality among the populations native.
Epidemiologist João Baptista Risi Junior, a specialist in polio and epidemiological surveillance and former national secretary of Basic Health Actions at the Ministry of Health, recalls that the disease was introduced in Brazil shortly after the discovery, causing enormous mortality among the populations native.
Very serious epidemics of it occurred in the following centuries, until the first decades of the 20th century. From 1902 to 1926, the disease caused 21,000 deaths in Rio de Janeiro, then the capital of the Republic, says Risi.
Smallpox vaccination was introduced in Brazil in the early 19th century and became official three years after the arrival of the Portuguese court in 1811. But there were immense technical and operational difficulties to carry it out effectively.
With the creation of the Vaccinic Institute in Rio de Janeiro in 1887, the vaccine could be produced on a scale and applied more widely. But the population did not contribute much either.
In 1904, Oswaldo Cruz took measures to impose mandatory vaccination, which provoked a strong popular reaction, known as the Vaccine Revolt, in Rio de Janeiro , says Risi.
The disease remained endemic in Brazil, despite routine vaccination in the country s health services. The problem was only solved with the creation of the Smallpox Eradication Campaign, in 1966, as part of an international effort coordinated by the World Health Organization (WHO) , recalls Risi.
The last case in Brazil occurred in 1971, in Rio de Janeiro. In 1980 the vaccine was no longer applied in the country.
Spanish flu
In 1918, it was the turn of the Spanish flu pandemic, which hit Brazil hard. There are terrible reports of the suffering it caused to the population in several cities, such as Rio de Janeiro and São Paulo, for example, with enormous mortality, says Risi.
There was even difficulty in collecting and burying the corpses, but the crisis disappeared just as it had arisen.
According to him, the problems occurred, because the health system was entirely unprepared to face the epidemic, and the available data are very precarious.
One of the victims was President Rodrigues Alves, who was going to start his second term and did not even take office, being provisionally replaced by Vice Delfim Moreira, until the result of a new election , he recalls. He died on January 16, 1919.
According to doctor Eliseu Alves Waldman, from the Department of Epidemiology at the School of Public Health at USP, the 1940s marked the rise of the polio epidemics in Brazil.
But only in the following decade (contamination) are included among the public health priorities, as outbreaks become more severe and frequent, says he, who is a specialist in Tropical Medicine and Public Health and a doctor in Epidemiology.
Before that, on February 2, 1943, the son of then President Getúlio Vargas, who had the same name as his father, died of the disease.
His death, however, did not attract the attention of government officials or even civil society, which was little mobilized at the time, as we were in the midst of the Estado Novo dictatorship, says Waldman.
The biggest polio epidemic, however, occurred in 1959/60. Control of the disease began in the 1960s, with the introduction of live attenuated virus (Sabin vaccine) and inactivated virus (Salk vaccine) vaccines. It was finally eliminated. in 1989.
Meningitis was another disease that caused a high number of deaths and a lot of suffering. There was an epidemic that lasted from 1945 and 1957, which was not recognized, but was omitted by the health authorities , says Mota.
Whether as a tragedy or as a farce, it spread again in the 1970s, gaining strength, even with the silence of the authorities and the prohibition of the military regime on the staggering numbers that, gradually, were creating panic among the population.
Waldman recalls that this epidemic occurred in the middle of an authoritarian period, when the government tried to deny it, only confirming it when the hospital beds for patient care had been exhausted.
To have an idea, during the peak periods of the epidemic, which lasted five years, we even had, in the municipality of São Paulo, 200 cases per day with a lethality of 10%, that is, about 20 daily deaths , says. That was in April and May 1974.
According to Mota, according to studies carried out later, in the case of São Paulo, the epidemic uncovered anarchy in the organization of health services in the municipality of São Paulo, revealing the inoperability of the hospital network and the total lack of integration between local services, destined to the first care, and hospitals . Hundreds of people died within their control, he adds. Many without knowing what they had.
Then AIDS came, but it had a strong government reaction, because SUS already existed. More recently, the seasonal epidemics of dengue, chikungunya and zika emerged, all transmitted by the Aedes aegypti mosquito.
The history of this insect is old in Brazil. In 1900, it was identified as the transmitter of urban yellow fever, of which there were several epidemics. In Rio de Janeiro, 58 thousand deaths from the disease were recorded between 1850 and 1902 , informs Risi.
After identifying the transmitter, actions to combat it began in São Paulo and Rio de Janeiro. Oswaldo Cruz was recognized internationally for his fight against yellow fever, but she remained a major problem in several coastal states, says Risi.
In 1928, it again caused an important epidemic in Rio de Janeiro. Therefore, in the 1930s, the Rockefeller Foundation cooperated with the Brazilian government to organize a program to combat the disease throughout the country.
This work resulted in the development of the yellow fever vaccine in 1937 and the start of its production at the Oswaldo Cruz Institute.
In 1955, the Aedes aegypti mosquito was considered eradicated in Brazil , says Risi. In 1966, however, it was reintroduced in the cities of São Luiz and Belém, and eradicated again. But in the 1970s, the presence of this vector was once again detected, now on the coast of Bahia, and quickly spread throughout the country, making it impossible to eradicate it again.
The epidemics that hit Brazil in these more than five centuries of history have not only brought misfortunes, deaths and suffering, however.
With mistakes and successes, we can say that Brazilian public health has matured and consolidated itself as one of the sectors that influenced and contributed to the country s development, says Waldman.
by Edison Mariotti,
“A matemática, vista corretamente, possui não apenas verdade, mas também suprema beleza - uma beleza fria e austera, como a da escultura.”
frase BERTRAND RUSSEL - matemático indiano
-
data analyst in code programming language, R.
-
Say no to fake News.
This report, is guaranteed to verify the address of the LINK above
-
@edison.mariotti - #edisonmariotti
-
analista de dados em linguagem de programação em código, R.
Diga não às fake news.
-
by Natural Language Processing (NLP)
-
via Processamento de linguagem natural (PNL).
-
Esta reportagem, tem a garantia de apuração do endereço do LINK abaixo.
--br via
Lentidão e descaso com os pobres: como governos brasileiros reagiram a epidemias na História.
Desde que foi "descoberto", o Brasil enfrentou várias epidemias, como as de varíola, febre amarela, gripe espanhola, poliomielite, meningite, só para citar as mais devastadoras.
O que quase não mudou em pouco mais de cinco séculos, segundo especialistas consultados pela BBC News Brasil, foi o comportamento das autoridades públicas frente a elas.
Suas respostas e ações sempre foram um tanto tardias, depois que a doença já havia se espalhado, havendo certo número de mortos e sob a pressão da opinião pública, repercutida nos meios de comunicação de cada época.
Segundo a doutora em História das Ciências e da Saúde, Christiane Maria Cruz de Souza, do Núcleo de Tecnologia em Saúde do Instituto Federal da Bahia (NTS/IFBA), foram muitos os surtos enfrentados pelo país desde 1500.
"No início da colonização, a derrubada da Mata Atlântica para a plantação de canaviais propiciou a proliferação de mosquitos e disseminação das 'febres'", explica ela, autora de uma tese que deu origem ao livro Gripe Espanhola na Bahia - Saúde, Política e Medicina em Tempos de Epidemia.
A circulação de povos de origens diversas, europeus e africanos, e a introdução de animais como vacas, galinhas e porcos, por exemplo, também contribuíram para disseminar doenças desconhecidas no Novo Mundo, dizimando povos nativos, assim como enfermidades locais adoeceram os que vieram de fora.
"Durante séculos, tivemos que lidar com o assédio de doenças transmissíveis como a varíola, a peste bubônica, a malária, a febre amarela, a cólera, a gripe e as disenterias", diz Souza.
Mortes evitáveis
O que há em comum aos casos é o comportamento e ações das autoridades públicas durante todo este tempo.
O que há em comum aos casos é o comportamento e ações das autoridades públicas durante todo este tempo.
"Os governos sempre temeram que o reconhecimento público de uma epidemia atrapalhasse os negócios, prejudicando a economia", explica Christiane.
"A eficiência e o comprometimento das autoridades públicas eram colocados em xeque, na medida em que a crise se agravava e os adversários políticos se aproveitavam para tentar desestabilizar os que se encontravam no poder."
O doutor em Saúde Pública Paulo Frazão, do Departamento de Política, Gestão e Saúde, da Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (USP), vai além.
"A lentidão, a insuficiência na resposta e o descaso das autoridades para com as populações de trabalhadores, as famílias de baixa renda e moradores da periferia e das favelas têm levado a um número elevado de mortes evitáveis", diz.
De acordo com ele, contribui para isso "o descaso para a necessidade de dotar o sistema público de saúde dos recursos necessários, especialmente os órgãos de vigilância ambiental, epidemiológica e sanitária, que se ressentem da campanha permanente de desvalorização do servidor público e do processo de precarização das estruturas de planejamento estratégico e tático-operacional".
O especialista em história da saúde coletiva brasileira André Mota, do Departamento de Medicina Preventiva e coordenador do Museu Histórico, ambos da Faculdade de Medicina da USP (FMUSP), a ação dos governos frente às epidemias será sempre uma complexa relação política, social e de tecnologia médica e de saúde pública, o que sempre resultará em uma resposta também complexa.
No entanto, acrescenta ele, há um fato que merece ser pensado sobre esse tema e que pode servir de aprendizado.
"Na República, tivemos epidemias que foram debeladas, quase sempre sem articulação entre serviços e hospitais e com limites evidentes, já que não havia cobertura de saúde para todas as pessoas, resultando, nesses casos, em muitas vítimas", explica.
"O Sistema Único de Saúde (SUS), criado em 1988, teve como primeiro desafio epidêmico a Aids e conseguiu demonstrar resultados importantes na prevenção e cuidado, justamente, por ter como objetivo essa integração: serviços, cuidados e direito ao acesso."
De todas as epidemias que assolaram o Brasil ao longo dos tempos, as de varíola - foram mais de uma - estão entre as mais devastadoras.
Dificuldades na vacinação
O médico epidemiologista João Baptista Risi Junior, especialista em poliomielite e em vigilância epidemiológica e ex-secretário nacional de Ações Básicas de Saúde do Ministério da Saúde, lembra que a doença foi introduzida no Brasil logo após o descobrimento, tendo causado enorme mortalidade entre as populações nativas.
--de via tradutor do google
Langsamkeit und Missachtung der Armen: Wie die brasilianischen Regierungen auf Epidemien in der Geschichte reagierten.
Seit es "entdeckt" wurde, war Brasilien mehreren Epidemien ausgesetzt, wie Pocken, Gelbfieber, Spanische Grippe, Polio, Meningitis, um nur die verheerendsten zu nennen.
Was sich nach Angaben von BBC News Brasil in etwas mehr als fünf Jahrhunderten kaum geändert hat, war das Verhalten der Behörden gegenüber ihnen.
Ihre Reaktionen und Handlungen haben sich immer etwas verzögert, nachdem sich die Krankheit bereits ausgebreitet hatte, mit einer bestimmten Anzahl von Todesfällen und unter dem Druck der öffentlichen Meinung, was sich in den Medien jeder Epoche widerspiegelte.
Laut der Doktorandin in Wissenschafts- und Gesundheitsgeschichte, Christiane Maria Cruz de Souza vom Health Technology Center des Bundesinstituts Bahia (NTS / IFBA), gab es seit 1500 viele Ausbrüche im Land.
"Zu Beginn der Kolonialisierung führte die Rodung des Atlantischen Waldes zum Anpflanzen von Zuckerrohrfeldern zur Verbreitung von Mücken und zur Ausbreitung von 'Fieber'", erklärt sie, Autorin einer These, aus der das Buch Gripe Espanhola na Bahia - Saúde, Politik und Medizin in Zeiten der Epidemie.
Die Verbreitung von Völkern unterschiedlicher Herkunft, Europäern und Afrikanern sowie die Einführung von Tieren wie Kühen, Hühnern und Schweinen trugen ebenfalls dazu bei, unbekannte Krankheiten in der Neuen Welt zu verbreiten, einheimische Völker zu dezimieren und lokale Krankheiten zu verursachen, die von denen stammten raus.
"Wir mussten uns jahrhundertelang mit der Belästigung übertragbarer Krankheiten wie Pocken, Beulenpest, Malaria, Gelbfieber, Cholera, Grippe und Ruhr auseinandersetzen", sagt Souza.
Vermeidbare Todesfälle
Was den Fällen gemeinsam ist, ist das Verhalten und Handeln der Behörden während dieser Zeit.
"Die Regierungen haben immer befürchtet, dass die öffentliche Anerkennung einer Epidemie das Geschäft stören und die Wirtschaft schädigen würde", erklärt Christiane.
"Die Effizienz und das Engagement der Behörden wurden unter Kontrolle gebracht, als sich die Krise verschärfte und die politischen Gegner den Vorteil nutzten, um zu versuchen, die Machthaber zu destabilisieren."
Der Arzt für öffentliche Gesundheit Paulo Frazão vom Department of Policy, Management and Health der Fakultät für Public Health der Universität von São Paulo (USP) geht noch weiter.
"Die Langsamkeit, die unzureichende Reaktion und die Vernachlässigung von Arbeitern, einkommensschwachen Familien und Bewohnern der Peripherie und Slums durch die Behörden haben zu einer hohen Anzahl vermeidbarer Todesfälle geführt", sagt er.
Ihm zufolge "die Vernachlässigung der Notwendigkeit, das öffentliche Gesundheitssystem mit den notwendigen Ressourcen zu versorgen, insbesondere die Umwelt-, epidemiologischen und Gesundheitsüberwachungsstellen, die unter der permanenten Kampagne der Abwertung des öffentlichen Dienstes und des Prozesses leiden Prekarität strategischer und taktisch-operativer Planungsstrukturen ".
Der Spezialist für die Geschichte der brasilianischen kollektiven Gesundheit, André Mota, von der Abteilung für Präventivmedizin und Koordinator des Historischen Museums, beide von der USP School of Medicine (FMUSP), wird angesichts von Epidemien immer eine komplexe politische, soziale und gesundheitliche Beziehung sein. Medizin- und Gesundheitstechnologie, die immer zu einer komplexen Reaktion führen wird.
Es gebe jedoch eine Tatsache, die es verdient, über dieses Thema nachgedacht zu werden, und die als Lernerfahrung dienen kann.
"In der Republik hatten wir Epidemien, die gestoppt wurden, fast immer ohne Artikulation zwischen Diensten und Krankenhäusern und mit offensichtlichen Grenzen, da es nicht für alle Menschen eine Krankenversicherung gab, was in vielen Fällen zu diesen Fällen führte", erklärt er.
"Das 1988 gegründete Unified Health System (SUS) hatte die erste epidemische Herausforderung für AIDS und konnte wichtige Ergebnisse in der Prävention und Pflege nachweisen, gerade weil es auf diese Integration abzielt: Dienstleistungen, Pflege und das Recht auf Zugang."
Von allen Epidemien, die Brasilien im Laufe der Zeit heimgesucht haben, gehören Pocken - es gab mehr als eine - zu den verheerendsten.
Schwierigkeiten bei der Impfung
Der Epidemiologe João Baptista Risi Junior, Spezialist für Polio und epidemiologische Überwachung und ehemaliger nationaler Sekretär für grundlegende Gesundheitsmaßnahmen im Gesundheitsministerium, erinnert daran, dass die Krankheit kurz nach der Entdeckung in Brasilien eingeführt wurde und eine enorme Sterblichkeit in der Bevölkerung verursachte einheimisch.
Sehr schwere Epidemien davon traten in den folgenden Jahrhunderten bis in die ersten Jahrzehnte des 20. Jahrhunderts auf. "Von 1902 bis 1926 verursachte die Krankheit 21.000 Todesfälle in Rio de Janeiro, der damaligen Hauptstadt der Republik", sagt Risi.
"Die Pockenimpfung wurde im frühen 19. Jahrhundert in Brasilien eingeführt und drei Jahre nach der Ankunft des portugiesischen Gerichts im Jahr 1811 offiziell. Die effektive Durchführung war jedoch mit immensen technischen und betrieblichen Schwierigkeiten verbunden."
Mit der Gründung des Vaccinic Institute in Rio de Janeiro im Jahr 1887 konnte der Impfstoff in großem Maßstab hergestellt und in größerem Umfang angewendet werden. Aber die Bevölkerung hat auch nicht viel beigetragen.
"1904 unternahm Oswaldo Cruz Schritte, um eine obligatorische Impfung einzuführen, die in Rio de Janeiro eine starke Reaktion der Bevölkerung hervorrief, die als Impfaufstand bekannt ist", sagt Risi.
Die Krankheit blieb in Brasilien trotz routinemäßiger Impfungen im Gesundheitswesen des Landes endemisch. "Das Problem wurde erst mit der Einrichtung der Pockenbekämpfungskampagne im Jahr 1966 im Rahmen einer von der Weltgesundheitsorganisation (WHO) koordinierten internationalen Anstrengung gelöst", erinnert sich Risi.
"Der letzte Fall in Brasilien ereignete sich 1971 in Rio de Janeiro. 1980 wurde der Impfstoff im Land nicht mehr angewendet."
Spanische Grippe
1918 war die spanische Grippepandemie an der Reihe, die Brasilien schwer traf. "Es gibt schreckliche Berichte über das Leid, das der Bevölkerung in mehreren Städten wie Rio de Janeiro und São Paulo mit enormer Sterblichkeit zugefügt wurde", sagt Risi.
"Es gab sogar Schwierigkeiten, die Leichen zu sammeln und zu begraben, aber die Krise verschwand genau so, wie sie aufgetreten war."
Ihm zufolge traten die Probleme auf, weil das Gesundheitssystem auf die Epidemie völlig unvorbereitet war und die verfügbaren Daten sehr prekär sind.
"Eines der Opfer war Präsident Rodrigues Alves, der seine zweite Amtszeit antreten wollte und erst nach dem Ergebnis einer Neuwahl sein Amt antrat und vorläufig durch Vice Delfim Moreira ersetzt wurde", erinnert er sich. Er starb am 16. Januar 1919.
Laut der Ärztin Eliseu Alves Waldman von der Abteilung für Epidemiologie der School of Public Health der USP war in den 1940er Jahren die Polio-Epidemie in Brasilien aufgetreten.
"Aber erst im folgenden Jahrzehnt (Kontamination) gehören zu den Prioritäten der öffentlichen Gesundheit, da Ausbrüche schwerwiegender und häufiger werden", sagt er, Spezialist für Tropenmedizin und öffentliche Gesundheit und Arzt für Epidemiologie.
Zuvor, am 2. Februar 1943, starb der Sohn des damaligen Präsidenten Getúlio Vargas, der den gleichen Namen wie sein Vater hatte, an der Krankheit.
"Sein Tod erregte jedoch nicht die Aufmerksamkeit von Regierungsbeamten oder sogar der Zivilgesellschaft, die zu dieser Zeit nicht sehr mobilisiert war, da wir uns mitten in der Estado Novo-Diktatur befanden", sagt Waldman.
"Die größte Polio-Epidemie trat jedoch 1959/60 auf. Die Bekämpfung der Krankheit begann in den 1960er Jahren mit der Einführung von Impfstoffen gegen attenuierte Lebendviren (Sabin-Impfstoff) und inaktivierte Viren (Salk-Impfstoffe). Sie wurde schließlich beseitigt. im Jahr 1989. "
Meningitis war eine weitere Krankheit, die eine hohe Anzahl von Todesfällen und viel Leid verursachte. "Es gab eine Epidemie von 1945 bis 1957, die nicht erkannt, aber von den Gesundheitsbehörden ausgelassen wurde", sagt Mota.
"Ob als Tragödie oder als Farce, sie verbreitete sich in den 1970er Jahren erneut und gewann an Stärke, selbst mit dem Schweigen der Behörden und dem Verbot des Militärregimes in Bezug auf die erstaunlichen Zahlen, die allmählich Panik in der Bevölkerung auslösten. ""
Waldman erinnert sich, dass diese Epidemie mitten in einer autoritären Periode auftrat, als die Regierung versuchte, sie zu leugnen, und dies erst bestätigte, als die Krankenhausbetten für die Patientenversorgung erschöpft waren.
"Um eine Vorstellung davon zu haben, hatten wir in den Spitzenzeiten der Epidemie, die fünf Jahre dauerte, in der Gemeinde São Paulo sogar 200 Fälle pro Tag mit einer Letalität von 10%, dh etwa 20 täglichen Todesfällen." , sagt. "Das war im April und Mai 1974."
Laut Mota deckte die Epidemie nach später durchgeführten Studien im Fall von São Paulo "die Anarchie bei der Organisation der Gesundheitsdienste in der Gemeinde São Paulo auf und enthüllte die Inoperabilität des Krankenhausnetzwerks und die völlige mangelnde Integration zwischen den lokalen Diensten, die für die USA bestimmt sind." Erstversorgung und Krankenhäuser ". "Hunderte von Menschen starben unter ihrer Kontrolle", fügt er hinzu. "Viele ohne zu wissen, was sie hatten."
Dann kam AIDS, aber es hatte eine starke Reaktion der Regierung, weil SUS bereits existierte. In jüngerer Zeit traten die saisonalen Epidemien von Dengue-Fieber, Chikungunya und Zika auf, die alle von der Mücke Aedes aegypti übertragen wurden.
Die Geschichte dieses Insekts ist in Brasilien alt. Im Jahr 1900 wurde es als Überträger des städtischen Gelbfiebers identifiziert, von dem es mehrere Epidemien gab. "In Rio de Janeiro wurden zwischen 1850 und 1902 58.000 Todesfälle durch die Krankheit registriert", informiert Risi.
Nachdem der Sender identifiziert worden war, begannen in São Paulo und Rio de Janeiro Maßnahmen zur Bekämpfung des Senders. "Oswaldo Cruz wurde international für seinen Kampf gegen Gelbfieber anerkannt, aber sie blieb in mehreren Küstenstaaten ein großes Problem", sagt Risi.
"1928 verursachte es erneut eine wichtige Epidemie in Rio de Janeiro. Daher arbeitete die Rockefeller Foundation in den 1930er Jahren mit der brasilianischen Regierung zusammen, um ein Programm zur Bekämpfung der Krankheit im ganzen Land zu organisieren."
Diese Arbeit führte 1937 zur Entwicklung des Gelbfieberimpfstoffs und zum Beginn seiner Produktion am Oswaldo Cruz Institute.
"1955 galt die Mücke Aedes aegypti in Brasilien als ausgerottet", sagt Risi. "1966 wurde es jedoch in den Städten São Luiz und Belém wieder eingeführt und wieder ausgerottet. In den 1970er Jahren wurde das Vorhandensein dieses Vektors an der Küste Bahias erneut festgestellt und breitete sich rasch aus das Land, was es unmöglich macht, es wieder auszurotten. "
Die Epidemien, die Brasilien in diesen mehr als fünf Jahrhunderten der Geschichte heimgesucht haben, haben jedoch nicht nur Unglück, Tod und Leid gebracht.
"Mit Fehlern und Erfolgen können wir sagen, dass die brasilianische öffentliche Gesundheit als einer der Sektoren gereift und konsolidiert ist, die die Entwicklung des Landes beeinflusst und dazu beigetragen haben", sagt Waldman.
Seit es "entdeckt" wurde, war Brasilien mehreren Epidemien ausgesetzt, wie Pocken, Gelbfieber, Spanische Grippe, Polio, Meningitis, um nur die verheerendsten zu nennen.
Was sich nach Angaben von BBC News Brasil in etwas mehr als fünf Jahrhunderten kaum geändert hat, war das Verhalten der Behörden gegenüber ihnen.
Ihre Reaktionen und Handlungen haben sich immer etwas verzögert, nachdem sich die Krankheit bereits ausgebreitet hatte, mit einer bestimmten Anzahl von Todesfällen und unter dem Druck der öffentlichen Meinung, was sich in den Medien jeder Epoche widerspiegelte.
Laut der Doktorandin in Wissenschafts- und Gesundheitsgeschichte, Christiane Maria Cruz de Souza vom Health Technology Center des Bundesinstituts Bahia (NTS / IFBA), gab es seit 1500 viele Ausbrüche im Land.
"Zu Beginn der Kolonialisierung führte die Rodung des Atlantischen Waldes zum Anpflanzen von Zuckerrohrfeldern zur Verbreitung von Mücken und zur Ausbreitung von 'Fieber'", erklärt sie, Autorin einer These, aus der das Buch Gripe Espanhola na Bahia - Saúde, Politik und Medizin in Zeiten der Epidemie.
Die Verbreitung von Völkern unterschiedlicher Herkunft, Europäern und Afrikanern sowie die Einführung von Tieren wie Kühen, Hühnern und Schweinen trugen ebenfalls dazu bei, unbekannte Krankheiten in der Neuen Welt zu verbreiten, einheimische Völker zu dezimieren und lokale Krankheiten zu verursachen, die von denen stammten raus.
"Wir mussten uns jahrhundertelang mit der Belästigung übertragbarer Krankheiten wie Pocken, Beulenpest, Malaria, Gelbfieber, Cholera, Grippe und Ruhr auseinandersetzen", sagt Souza.
Vermeidbare Todesfälle
Was den Fällen gemeinsam ist, ist das Verhalten und Handeln der Behörden während dieser Zeit.
"Die Regierungen haben immer befürchtet, dass die öffentliche Anerkennung einer Epidemie das Geschäft stören und die Wirtschaft schädigen würde", erklärt Christiane.
"Die Effizienz und das Engagement der Behörden wurden unter Kontrolle gebracht, als sich die Krise verschärfte und die politischen Gegner den Vorteil nutzten, um zu versuchen, die Machthaber zu destabilisieren."
Der Arzt für öffentliche Gesundheit Paulo Frazão vom Department of Policy, Management and Health der Fakultät für Public Health der Universität von São Paulo (USP) geht noch weiter.
"Die Langsamkeit, die unzureichende Reaktion und die Vernachlässigung von Arbeitern, einkommensschwachen Familien und Bewohnern der Peripherie und Slums durch die Behörden haben zu einer hohen Anzahl vermeidbarer Todesfälle geführt", sagt er.
Ihm zufolge "die Vernachlässigung der Notwendigkeit, das öffentliche Gesundheitssystem mit den notwendigen Ressourcen zu versorgen, insbesondere die Umwelt-, epidemiologischen und Gesundheitsüberwachungsstellen, die unter der permanenten Kampagne der Abwertung des öffentlichen Dienstes und des Prozesses leiden Prekarität strategischer und taktisch-operativer Planungsstrukturen ".
Der Spezialist für die Geschichte der brasilianischen kollektiven Gesundheit, André Mota, von der Abteilung für Präventivmedizin und Koordinator des Historischen Museums, beide von der USP School of Medicine (FMUSP), wird angesichts von Epidemien immer eine komplexe politische, soziale und gesundheitliche Beziehung sein. Medizin- und Gesundheitstechnologie, die immer zu einer komplexen Reaktion führen wird.
Es gebe jedoch eine Tatsache, die es verdient, über dieses Thema nachgedacht zu werden, und die als Lernerfahrung dienen kann.
"In der Republik hatten wir Epidemien, die gestoppt wurden, fast immer ohne Artikulation zwischen Diensten und Krankenhäusern und mit offensichtlichen Grenzen, da es nicht für alle Menschen eine Krankenversicherung gab, was in vielen Fällen zu diesen Fällen führte", erklärt er.
"Das 1988 gegründete Unified Health System (SUS) hatte die erste epidemische Herausforderung für AIDS und konnte wichtige Ergebnisse in der Prävention und Pflege nachweisen, gerade weil es auf diese Integration abzielt: Dienstleistungen, Pflege und das Recht auf Zugang."
Von allen Epidemien, die Brasilien im Laufe der Zeit heimgesucht haben, gehören Pocken - es gab mehr als eine - zu den verheerendsten.
Schwierigkeiten bei der Impfung
Der Epidemiologe João Baptista Risi Junior, Spezialist für Polio und epidemiologische Überwachung und ehemaliger nationaler Sekretär für grundlegende Gesundheitsmaßnahmen im Gesundheitsministerium, erinnert daran, dass die Krankheit kurz nach der Entdeckung in Brasilien eingeführt wurde und eine enorme Sterblichkeit in der Bevölkerung verursachte einheimisch.
Sehr schwere Epidemien davon traten in den folgenden Jahrhunderten bis in die ersten Jahrzehnte des 20. Jahrhunderts auf. "Von 1902 bis 1926 verursachte die Krankheit 21.000 Todesfälle in Rio de Janeiro, der damaligen Hauptstadt der Republik", sagt Risi.
"Die Pockenimpfung wurde im frühen 19. Jahrhundert in Brasilien eingeführt und drei Jahre nach der Ankunft des portugiesischen Gerichts im Jahr 1811 offiziell. Die effektive Durchführung war jedoch mit immensen technischen und betrieblichen Schwierigkeiten verbunden."
Mit der Gründung des Vaccinic Institute in Rio de Janeiro im Jahr 1887 konnte der Impfstoff in großem Maßstab hergestellt und in größerem Umfang angewendet werden. Aber die Bevölkerung hat auch nicht viel beigetragen.
"1904 unternahm Oswaldo Cruz Schritte, um eine obligatorische Impfung einzuführen, die in Rio de Janeiro eine starke Reaktion der Bevölkerung hervorrief, die als Impfaufstand bekannt ist", sagt Risi.
Die Krankheit blieb in Brasilien trotz routinemäßiger Impfungen im Gesundheitswesen des Landes endemisch. "Das Problem wurde erst mit der Einrichtung der Pockenbekämpfungskampagne im Jahr 1966 im Rahmen einer von der Weltgesundheitsorganisation (WHO) koordinierten internationalen Anstrengung gelöst", erinnert sich Risi.
"Der letzte Fall in Brasilien ereignete sich 1971 in Rio de Janeiro. 1980 wurde der Impfstoff im Land nicht mehr angewendet."
Spanische Grippe
1918 war die spanische Grippepandemie an der Reihe, die Brasilien schwer traf. "Es gibt schreckliche Berichte über das Leid, das der Bevölkerung in mehreren Städten wie Rio de Janeiro und São Paulo mit enormer Sterblichkeit zugefügt wurde", sagt Risi.
"Es gab sogar Schwierigkeiten, die Leichen zu sammeln und zu begraben, aber die Krise verschwand genau so, wie sie aufgetreten war."
Ihm zufolge traten die Probleme auf, weil das Gesundheitssystem auf die Epidemie völlig unvorbereitet war und die verfügbaren Daten sehr prekär sind.
"Eines der Opfer war Präsident Rodrigues Alves, der seine zweite Amtszeit antreten wollte und erst nach dem Ergebnis einer Neuwahl sein Amt antrat und vorläufig durch Vice Delfim Moreira ersetzt wurde", erinnert er sich. Er starb am 16. Januar 1919.
Laut der Ärztin Eliseu Alves Waldman von der Abteilung für Epidemiologie der School of Public Health der USP war in den 1940er Jahren die Polio-Epidemie in Brasilien aufgetreten.
"Aber erst im folgenden Jahrzehnt (Kontamination) gehören zu den Prioritäten der öffentlichen Gesundheit, da Ausbrüche schwerwiegender und häufiger werden", sagt er, Spezialist für Tropenmedizin und öffentliche Gesundheit und Arzt für Epidemiologie.
Zuvor, am 2. Februar 1943, starb der Sohn des damaligen Präsidenten Getúlio Vargas, der den gleichen Namen wie sein Vater hatte, an der Krankheit.
"Sein Tod erregte jedoch nicht die Aufmerksamkeit von Regierungsbeamten oder sogar der Zivilgesellschaft, die zu dieser Zeit nicht sehr mobilisiert war, da wir uns mitten in der Estado Novo-Diktatur befanden", sagt Waldman.
"Die größte Polio-Epidemie trat jedoch 1959/60 auf. Die Bekämpfung der Krankheit begann in den 1960er Jahren mit der Einführung von Impfstoffen gegen attenuierte Lebendviren (Sabin-Impfstoff) und inaktivierte Viren (Salk-Impfstoffe). Sie wurde schließlich beseitigt. im Jahr 1989. "
Meningitis war eine weitere Krankheit, die eine hohe Anzahl von Todesfällen und viel Leid verursachte. "Es gab eine Epidemie von 1945 bis 1957, die nicht erkannt, aber von den Gesundheitsbehörden ausgelassen wurde", sagt Mota.
"Ob als Tragödie oder als Farce, sie verbreitete sich in den 1970er Jahren erneut und gewann an Stärke, selbst mit dem Schweigen der Behörden und dem Verbot des Militärregimes in Bezug auf die erstaunlichen Zahlen, die allmählich Panik in der Bevölkerung auslösten. ""
Waldman erinnert sich, dass diese Epidemie mitten in einer autoritären Periode auftrat, als die Regierung versuchte, sie zu leugnen, und dies erst bestätigte, als die Krankenhausbetten für die Patientenversorgung erschöpft waren.
"Um eine Vorstellung davon zu haben, hatten wir in den Spitzenzeiten der Epidemie, die fünf Jahre dauerte, in der Gemeinde São Paulo sogar 200 Fälle pro Tag mit einer Letalität von 10%, dh etwa 20 täglichen Todesfällen." , sagt. "Das war im April und Mai 1974."
Laut Mota deckte die Epidemie nach später durchgeführten Studien im Fall von São Paulo "die Anarchie bei der Organisation der Gesundheitsdienste in der Gemeinde São Paulo auf und enthüllte die Inoperabilität des Krankenhausnetzwerks und die völlige mangelnde Integration zwischen den lokalen Diensten, die für die USA bestimmt sind." Erstversorgung und Krankenhäuser ". "Hunderte von Menschen starben unter ihrer Kontrolle", fügt er hinzu. "Viele ohne zu wissen, was sie hatten."
Dann kam AIDS, aber es hatte eine starke Reaktion der Regierung, weil SUS bereits existierte. In jüngerer Zeit traten die saisonalen Epidemien von Dengue-Fieber, Chikungunya und Zika auf, die alle von der Mücke Aedes aegypti übertragen wurden.
Die Geschichte dieses Insekts ist in Brasilien alt. Im Jahr 1900 wurde es als Überträger des städtischen Gelbfiebers identifiziert, von dem es mehrere Epidemien gab. "In Rio de Janeiro wurden zwischen 1850 und 1902 58.000 Todesfälle durch die Krankheit registriert", informiert Risi.
Nachdem der Sender identifiziert worden war, begannen in São Paulo und Rio de Janeiro Maßnahmen zur Bekämpfung des Senders. "Oswaldo Cruz wurde international für seinen Kampf gegen Gelbfieber anerkannt, aber sie blieb in mehreren Küstenstaaten ein großes Problem", sagt Risi.
"1928 verursachte es erneut eine wichtige Epidemie in Rio de Janeiro. Daher arbeitete die Rockefeller Foundation in den 1930er Jahren mit der brasilianischen Regierung zusammen, um ein Programm zur Bekämpfung der Krankheit im ganzen Land zu organisieren."
Diese Arbeit führte 1937 zur Entwicklung des Gelbfieberimpfstoffs und zum Beginn seiner Produktion am Oswaldo Cruz Institute.
"1955 galt die Mücke Aedes aegypti in Brasilien als ausgerottet", sagt Risi. "1966 wurde es jedoch in den Städten São Luiz und Belém wieder eingeführt und wieder ausgerottet. In den 1970er Jahren wurde das Vorhandensein dieses Vektors an der Küste Bahias erneut festgestellt und breitete sich rasch aus das Land, was es unmöglich macht, es wieder auszurotten. "
Die Epidemien, die Brasilien in diesen mehr als fünf Jahrhunderten der Geschichte heimgesucht haben, haben jedoch nicht nur Unglück, Tod und Leid gebracht.
"Mit Fehlern und Erfolgen können wir sagen, dass die brasilianische öffentliche Gesundheit als einer der Sektoren gereift und konsolidiert ist, die die Entwicklung des Landes beeinflusst und dazu beigetragen haben", sagt Waldman.
--ru via tradutor do google
Медлительность и пренебрежение к бедным: как бразильские правительства реагировали на эпидемии в истории.
С тех пор, как он был «обнаружен», Бразилия столкнулась с несколькими эпидемиями, такими как оспа, желтая лихорадка, испанский грипп, полиомиелит, менингит, и это только самые разрушительные явления.
По мнению экспертов, с которыми консультировались BBC News Brasil, чуть более пяти веков почти не изменилось поведение государственных властей по отношению к ним.
Их реакция и действия всегда несколько откладывались после того, как болезнь уже распространилась, с определенным числом смертей и под давлением общественного мнения, что отражалось в средствах массовой информации каждой эпохи.
По словам доктора наук в области истории науки и здравоохранения, Кристиана Мария Крус де Соуза, из Центра технологий здравоохранения Федерального института штата Баия (NTS / IFBA), с 1500 года в стране было много вспышек.
«В начале колонизации расчистка Атлантического леса для посадки тростниковых полей привела к размножению комаров и распространению« лихорадки », - объясняет она, автор диссертации, которая привела к появлению книги Gripe Espanhola na Bahia - Saúde, Politics and Медицина во времена эпидемии.
Например, распространение людей различного происхождения, европейцев и африканцев, а также появление животных, таких как коровы, цыплята и свиньи, также способствовали распространению неизвестных болезней в Новом Свете, уничтожению местных жителей, а также местных болезней, вызванных теми, кто прибыл из вне.
«На протяжении веков нам приходилось сталкиваться с преследованием инфекционных заболеваний, таких как оспа, бубонная чума, малярия, желтая лихорадка, холера, грипп и дизентерия», - говорит Соуза.
Предотвратимых смертей
Общим для дел является поведение и действия государственных органов в течение всего этого времени.
Общим для дел является поведение и действия государственных органов в течение всего этого времени.
«Правительства всегда боялись, что общественное признание эпидемии нарушит бизнес, нанесет ущерб экономике», - объясняет Кристиан.
«Эффективность и приверженность органов государственной власти были поставлены под контроль, так как кризис обострился, и политические оппоненты попытались дестабилизировать власть».
Доктор общественного здравоохранения Пауло Фразан из Департамента политики, менеджмента и здравоохранения факультета общественного здравоохранения Университета Сан-Паулу (USP) идет дальше.
«Медлительность, недостаточная реакция и игнорирование властями трудящихся, семей с низкими доходами и жителей периферии и трущоб привели к большому числу предотвратимых смертей», - говорит он.
По его словам, «пренебрежение необходимостью обеспечить систему общественного здравоохранения необходимыми ресурсами, особенно органами по охране окружающей среды, эпидемиологии и надзору за здоровьем, которые страдают от постоянной кампании девальвации государственного служащего и процесса». ненадежность структур стратегического и тактико-оперативного планирования ».
Специалист по истории коллективного здоровья в Бразилии Андре Мота из Департамента профилактической медицины и координатор Исторического музея, оба из Школы медицины USP (FMUSP), правительственные действия перед лицом эпидемий всегда будут сложными политическими, социальными и медицинскими отношениями. медицинские и общественные технологии, которые всегда приводят к комплексному реагированию.
Тем не менее, добавляет он, есть факт, который заслуживает размышлений по этой теме и который может послужить опытом обучения.
«В Республике были эпидемии, которые были остановлены, почти всегда без связи между службами и больницами и с очевидными ограничениями, поскольку не было медицинского страхования для всех людей, что приводило ко многим случаям в этих случаях», - объясняет он.
«Единая система здравоохранения (SUS), созданная в 1988 году, столкнулась с первой эпидемической проблемой СПИДа и сумела продемонстрировать важные результаты в области профилактики и ухода именно потому, что она нацелена на эту интеграцию: услуги, уход и право на доступ».
Из всех эпидемий, которые преследовали Бразилию с течением времени, оспа - их было более одной - является одной из самых разрушительных.
Трудности в вакцинации
Эпидемиолог Жоао Баптиста Риси Младший, специалист по эпиднадзору за полиомиелитом и эпидемиологическому надзору и бывший национальный секретарь по основным мероприятиям в области здравоохранения в министерстве здравоохранения, напоминает, что болезнь была введена в Бразилии вскоре после открытия, что вызвало огромную смертность среди населения. родной.
Эпидемиолог Жоао Баптиста Риси Младший, специалист по эпиднадзору за полиомиелитом и эпидемиологическому надзору и бывший национальный секретарь по основным мероприятиям в области здравоохранения в министерстве здравоохранения, напоминает, что болезнь была введена в Бразилии вскоре после открытия, что вызвало огромную смертность среди населения. родной.
Очень серьезные эпидемии этого заболевания произошли в последующие столетия, вплоть до первых десятилетий 20-го века. «С 1902 по 1926 год эта болезнь стала причиной 21 000 смертей в Рио-де-Жанейро, тогда столице республики», - говорит Ризи.
«Вакцинация против оспы была введена в Бразилии в начале 19-го века и стала официальной через три года после прибытия португальского суда в 1811 году. Но были эффективные технические и операционные трудности для ее эффективного осуществления».
С созданием Вакцинного института в Рио-де-Жанейро в 1887 году вакцина могла бы производиться в масштабе и применяться более широко. Но население также не внесло большой вклад.
«В 1904 году Освальдо Крус предпринял шаги по введению обязательной вакцинации, которая вызвала бурную реакцию населения, известную как« Восстание вакцин », в Рио-де-Жанейро», - говорит Ризи.
Заболевание оставалось эндемичным в Бразилии, несмотря на плановую вакцинацию в службах здравоохранения страны. «Эта проблема была решена только после создания в 1966 году Кампании по борьбе с оспой в рамках международных усилий, координируемых Всемирной организацией здравоохранения (ВОЗ)», - вспоминает Риси.
«Последний случай в Бразилии произошел в 1971 году в Рио-де-Жанейро. В 1980 году вакцина больше не применялась в стране».
Испанский грипп
В 1918 году настала очередь пандемии испанского гриппа, которая сильно ударила по Бразилии. «Есть ужасные сообщения о страданиях, которые он причинил населению в нескольких городах, например, в Рио-де-Жанейро и Сан-Паулу, с огромной смертностью», - говорит Ризи.
«Было даже трудно собрать и похоронить трупы, но кризис исчез так же, как и возник».
По его словам, проблемы возникли, потому что система здравоохранения была совершенно не готова к эпидемии, а имеющиеся данные очень ненадежны.
«Одной из жертв был президент Родригес Алвес, который собирался начать свой второй срок и даже не вступил в должность, будучи временно замененным вице-дельфимом Морейрой, до результатов новых выборов», - вспоминает он. Он умер 16 января 1919 года.
По словам доктора Элизеу Алвеса Вальдмана из отдела эпидемиологии Школы общественного здравоохранения при USP, 1940-е годы ознаменовались возникновением эпидемии полиомиелита в Бразилии.
«Но только в следующем десятилетии (загрязнение) будет включено в число приоритетов общественного здравоохранения, поскольку вспышки становятся более серьезными и частыми», - говорит он, специалист по тропической медицине и общественному здравоохранению и врач по эпидемиологии.
До этого, 2 февраля 1943 года, сын тогдашнего президента Гетулио Варгаса, который имел то же имя, что и его отец, умер от этой болезни.
«Его смерть, однако, не привлекла внимания правительственных чиновников или даже гражданского общества, которое в то время было не очень мобилизовано, как мы были в условиях диктатуры Estado Novo», - говорит Вальдман.
«Самая большая эпидемия полиомиелита, однако, произошла в 1959/60 году. Борьба с этой болезнью началась в 1960-х годах, когда были введены живые ослабленные вирусные вакцины (вакцина Сабина) и инактивированные вирусные вакцины Солка. Она была окончательно ликвидирована. в 1989 году. "
Менингит был еще одним заболеванием, которое вызвало большое количество смертей и много страданий. «Была эпидемия, которая продолжалась с 1945 по 1957 год, которая не была признана, но была опущена органами здравоохранения», - говорит Мота.
Будь то трагедия или фарс, она снова распространилась в 1970-х годах, набирая силу, даже при молчании властей и запрете военного режима ошеломляющих чисел, которые постепенно создавали панику среди населения. "
Вальдман вспоминает, что эта эпидемия произошла в середине авторитарного периода, когда правительство пыталось отрицать ее, подтверждая ее только тогда, когда больничные койки для ухода за пациентами были исчерпаны.
«Чтобы иметь представление, во время пиковых периодов эпидемии, которая длилась пять лет, в муниципалитете Сан-Паулу у нас даже было 200 случаев в день с летальностью 10%, то есть около 20 ежедневных смертей». говорит. «Это было в апреле и мае 1974 года».
Согласно Mota, согласно исследованиям, проведенным позже, в случае Сан-Паулу, «эпидемия выявила анархию в организации служб здравоохранения в муниципалитете Сан-Паулу, выявляя неработоспособность сети больниц и полное отсутствие интеграции между местными службами, предназначенными для Первая помощь и больницы ". «Сотни людей погибли под их контролем», - добавляет он. «Многие, не зная, что они имели».
Затем пришел СПИД, но у него была сильная правительственная реакция, потому что SUS уже существовал. Совсем недавно появились сезонные эпидемии денге, чикунгуньи и зика, передаваемые комарами Aedes aegypti.
История этого насекомого в Бразилии давняя. В 1900 году он был определен как распространитель городской желтой лихорадки, из которых было несколько эпидемий. «В Рио-де-Жанейро в период с 1850 по 1902 год было зарегистрировано 58 тысяч случаев смерти от этой болезни», - сообщает Ризи.
После определения передатчика действия по борьбе с ним начались в Сан-Паулу и Рио-де-Жанейро. «Освальдо Крус был признан во всем мире за его борьбу с желтой лихорадкой, но она оставалась серьезной проблемой в нескольких прибрежных штатах», - говорит Риси.
«В 1928 году это снова вызвало серьезную эпидемию в Рио-де-Жанейро. Поэтому в 1930-х годах Фонд Рокфеллера сотрудничал с правительством Бразилии в организации программы по борьбе с этой болезнью по всей стране».
Результатом этой работы стала разработка вакцины против желтой лихорадки в 1937 году и начало ее производства в Институте Освальдо Крус.
«В 1955 году комара Aedes aegypti в Бразилии считали уничтоженным», - говорит Риси. «Однако в 1966 году он был вновь введен в городах Сан-Луис и Белен и снова уничтожен. Но в 1970-х годах присутствие этого вектора было вновь обнаружено, теперь на побережье Баии, и быстро распространилось по всему страна, что делает невозможным искоренить его снова ".
Эпидемии, поразившие Бразилию за более чем пятисотлетнюю историю, не только привели к несчастьям, гибели и страданиям.
«Имея ошибки и успехи, мы можем сказать, что общественное здравоохранение Бразилии созрело и утвердилось как один из секторов, которые повлияли и способствовали развитию страны», - говорит Вальдман.
--chinês simplificado via tradutor do google
缓慢而无视穷人:巴西政府如何应对历史上的流行病。
自从“发现”以来,巴西就面临着数种流行病,例如天花,黄热病,西班牙流感,小儿麻痹症,脑膜炎等,仅是最具破坏性的。
BBC News Brasil咨询的专家称,在短短五个多世纪中几乎没有改变的是公共当局对他们的行为。
在这种疾病已经传播之后,他们的反应和行动总是有所延迟,有一定数量的死亡,并且在公众舆论的压力下,这反映在每个时代的媒体上。
根据巴伊亚联邦研究所(NTS / IFBA)卫生技术中心的科学与健康史博士Christiane Maria Cruz de Souza的说法,自1500年以来,该国面临着许多疾病暴发。
她解释说:“在殖民开始之初,为种植甘蔗田而砍伐大西洋森林导致了蚊子的扩散和'狂热者'的蔓延。”该论文的作者提出了这本书。流行时期的医学。
例如,来自不同种族,欧洲人和非洲人的人民的流传,以及牛,鸡和猪等动物的传入,也导致了新世界中未知疾病的传播,致使土著人民以及当地人的血统毁于一旦。出来。
Souza说:“几个世纪以来,我们不得不应对诸如天花,鼠疫,疟疾,黄热病,霍乱,流感和痢疾等传染病的骚扰。”
可避免的死亡
案件的共同点是整个这段时间里公共当局的行为和行动。
克里斯蒂安尼解释说:“政府一直担心公众对这一流行病的认识会破坏商业,损害经济。”
“随着危机的加剧和政治反对者利用政权试图破坏当权者的稳定,公共当局的效率和承诺受到了限制。”
圣保罗大学(USP)公共卫生学院政策,管理和卫生学系的PauloFrazão公共卫生医生走得更远。
他说:“工作缓慢,反应不足以及当局对工人,低收入家庭以及周边地区和贫民窟的居民的疏忽导致了许多可预防的死亡。”
他说:“忽视了向公共卫生系统提供必要资源的必要性,特别是环境,流行病学和健康监测机构,这些机构遭受了公务员和程序不断贬值的长期运动。战略和战术行动计划结构的不稳定”。
来自USP医学院(FMUSP)的预防医学系和历史博物馆的协调员,巴西集体卫生史专家AndréMota都是政府,面对流行病采取的行动将始终是复杂的政治,社会和健康关系。医疗和公共卫生技术,这将始终导致复杂的响应。
但是,他补充说,在这个主题上值得思考的事实可以作为学习的经验。
他解释说:“在共和国,流行病被制止了,几乎总是在服务和医院之间没有明确规定的限制下,因为没有所有人都能得到健康保险,在许多情况下,这种情况也导致了流行。”
“创建于1988年的统一卫生系统(SUS)首次对艾滋病进行了流行病挑战,并设法在预防和护理方面展示出重要成果,正是因为它旨在实现这种融合:服务,护理和获取权。”
在一段时间内困扰巴西的所有流行病中,天花-不止一种-是最具破坏性的。
接种困难
流行病学家JoãoBaptista Risi Junior是脊髓灰质炎和流行病学监测专家,卫生部基本卫生行动前国家秘书,他回忆说,该病在发现后不久就传入巴西,造成了巨大的死亡率本机。
自从“发现”以来,巴西就面临着数种流行病,例如天花,黄热病,西班牙流感,小儿麻痹症,脑膜炎等,仅是最具破坏性的。
BBC News Brasil咨询的专家称,在短短五个多世纪中几乎没有改变的是公共当局对他们的行为。
在这种疾病已经传播之后,他们的反应和行动总是有所延迟,有一定数量的死亡,并且在公众舆论的压力下,这反映在每个时代的媒体上。
根据巴伊亚联邦研究所(NTS / IFBA)卫生技术中心的科学与健康史博士Christiane Maria Cruz de Souza的说法,自1500年以来,该国面临着许多疾病暴发。
她解释说:“在殖民开始之初,为种植甘蔗田而砍伐大西洋森林导致了蚊子的扩散和'狂热者'的蔓延。”该论文的作者提出了这本书。流行时期的医学。
例如,来自不同种族,欧洲人和非洲人的人民的流传,以及牛,鸡和猪等动物的传入,也导致了新世界中未知疾病的传播,致使土著人民以及当地人的血统毁于一旦。出来。
Souza说:“几个世纪以来,我们不得不应对诸如天花,鼠疫,疟疾,黄热病,霍乱,流感和痢疾等传染病的骚扰。”
可避免的死亡
案件的共同点是整个这段时间里公共当局的行为和行动。
克里斯蒂安尼解释说:“政府一直担心公众对这一流行病的认识会破坏商业,损害经济。”
“随着危机的加剧和政治反对者利用政权试图破坏当权者的稳定,公共当局的效率和承诺受到了限制。”
圣保罗大学(USP)公共卫生学院政策,管理和卫生学系的PauloFrazão公共卫生医生走得更远。
他说:“工作缓慢,反应不足以及当局对工人,低收入家庭以及周边地区和贫民窟的居民的疏忽导致了许多可预防的死亡。”
他说:“忽视了向公共卫生系统提供必要资源的必要性,特别是环境,流行病学和健康监测机构,这些机构遭受了公务员和程序不断贬值的长期运动。战略和战术行动计划结构的不稳定”。
来自USP医学院(FMUSP)的预防医学系和历史博物馆的协调员,巴西集体卫生史专家AndréMota都是政府,面对流行病采取的行动将始终是复杂的政治,社会和健康关系。医疗和公共卫生技术,这将始终导致复杂的响应。
但是,他补充说,在这个主题上值得思考的事实可以作为学习的经验。
他解释说:“在共和国,流行病被制止了,几乎总是在服务和医院之间没有明确规定的限制下,因为没有所有人都能得到健康保险,在许多情况下,这种情况也导致了流行。”
“创建于1988年的统一卫生系统(SUS)首次对艾滋病进行了流行病挑战,并设法在预防和护理方面展示出重要成果,正是因为它旨在实现这种融合:服务,护理和获取权。”
在一段时间内困扰巴西的所有流行病中,天花-不止一种-是最具破坏性的。
接种困难
流行病学家JoãoBaptista Risi Junior是脊髓灰质炎和流行病学监测专家,卫生部基本卫生行动前国家秘书,他回忆说,该病在发现后不久就传入巴西,造成了巨大的死亡率本机。
Risi说:“从1902年到1926年,该病在当时的共和国首都里约热内卢造成21,000人死亡。”
“ Smallpox疫苗接种于19世纪初在巴西引入,并在1811年葡萄牙法院到达后三年正式成为疫苗接种。但是,有效地实施该疫苗存在巨大的技术和操作困难。”
随着1887年在里约热内卢的疫苗研究所的建立,该疫苗可以大规模生产并得到更广泛的应用。但是人口也没有贡献太多。
里斯说:“ 1904年,奥斯瓦尔多·克鲁兹(Oswaldo Cruz)采取了强制接种措施,这在里约热内卢引起了强烈的民众反响,被称为疫苗起义”。
尽管该国的卫生部门进行了常规疫苗接种,但该病仍在巴西流行。里西回忆说:“这个问题只有在1966年发起的根除天花运动之后才能解决,这是世界卫生组织(世卫组织)协调的一项国际努力的一部分。”
“巴西的最后一次病例发生在1971年,在里约热内卢。1980年,该疫苗不再在该国使用。”
西班牙流感
1918年,正是西班牙流感大流行的转折,这给巴西造成了沉重打击。里西说:“有可怕的报道说,它给诸如里约热内卢和圣保罗等几个城市的居民造成了巨大的痛苦。”
“收集和掩埋尸体甚至有困难,但危机就象危机一样消失了。”
据他介绍,之所以出现这些问题,是因为卫生系统完全没有准备好应对这种流行病,而且现有数据非常不稳定。
他回忆说:“其中一位受害者是总统罗德里格斯·阿尔维斯(Rodrigues Alves),他将开始第二任期甚至连任都没有,暂时由副总统德尔菲姆·莫雷拉(Delfim Moreira)取代,直到新的选举结果为止。”他于1919年1月16日去世。
据美国药典公共卫生学院流行病学系医生Eliseu Alves Waldman称,1940年代标志着脊髓灰质炎流行病在巴西的出现。
他说:“但是,在接下来的十年中,随着疾病的爆发变得更加严重和频繁,污染才被列为公共卫生的重点。”他是热带医学和公共卫生的专家,也是流行病学的医生。
在此之前,1943年2月2日,时任总统GetúlioVargas的儿子与父亲同名,死于该病。
瓦尔德曼说:“然而,他的去世并没有引起政府官员甚至民间社会的注意,因为当时我们处于Estado Novo独裁统治之中,当时的动员并不十分活跃。”
“然而,最大的脊髓灰质炎流行是在1959/60年。该疾病的控制始于1960年代,当时引入了减毒活病毒(萨宾疫苗)和灭活病毒(萨尔克疫苗),最终被淘汰。 1989年。”
脑膜炎是另一种引起大量死亡和大量痛苦的疾病。莫塔说:“有一种流行病持续了1945年至1957年,这一流行病并未得到承认,但被卫生当局遗漏了。”
“无论是作为一场悲剧还是一场闹剧,它在1970年代再次蔓延,即使在当局保持沉默并禁止军事政权禁止数量惊人的数字(逐渐在民众中引起恐慌)的情况下,力量也有所增强。 ”
沃尔德曼回忆说,这种流行病是在专制时期中期发生的,当时政府试图否认这种流行病,只是在医院病床用完之后才证实。
“有一个想法,在持续了五年的流行高峰期,我们甚至在圣保罗市每天有200例病例,致死率是10%,即每天约有20人死亡。” ,说。 “那是1974年4月和1974年5月。”
根据Mota的说法,根据后来进行的研究,在圣保罗的案例中,“该流行病在圣保罗市的卫生服务组织中暴露出无政府状态,这表明医院网络的不可操作性以及本地服务之间完全缺乏整合,注定要急救和医院”。他补充说:“数百人在自己的控制范围内死亡。” “许多人不知道他们拥有什么。”
艾滋病来了,但由于SUS已经存在,它在政府中反应强烈。最近,登革热,基孔肯雅热和寨卡病毒的季节性流行出现了,所有这些都是由埃及伊蚊传播的。
这种昆虫在巴西历史悠久。 1900年,它被确定为城市黄热病的传播者,其中有几种流行病。 “在里约热内卢,从1850年到1902年之间,有5.8万人死于该病”,Risi说道。
“ Smallpox疫苗接种于19世纪初在巴西引入,并在1811年葡萄牙法院到达后三年正式成为疫苗接种。但是,有效地实施该疫苗存在巨大的技术和操作困难。”
随着1887年在里约热内卢的疫苗研究所的建立,该疫苗可以大规模生产并得到更广泛的应用。但是人口也没有贡献太多。
里斯说:“ 1904年,奥斯瓦尔多·克鲁兹(Oswaldo Cruz)采取了强制接种措施,这在里约热内卢引起了强烈的民众反响,被称为疫苗起义”。
尽管该国的卫生部门进行了常规疫苗接种,但该病仍在巴西流行。里西回忆说:“这个问题只有在1966年发起的根除天花运动之后才能解决,这是世界卫生组织(世卫组织)协调的一项国际努力的一部分。”
“巴西的最后一次病例发生在1971年,在里约热内卢。1980年,该疫苗不再在该国使用。”
西班牙流感
1918年,正是西班牙流感大流行的转折,这给巴西造成了沉重打击。里西说:“有可怕的报道说,它给诸如里约热内卢和圣保罗等几个城市的居民造成了巨大的痛苦。”
“收集和掩埋尸体甚至有困难,但危机就象危机一样消失了。”
据他介绍,之所以出现这些问题,是因为卫生系统完全没有准备好应对这种流行病,而且现有数据非常不稳定。
他回忆说:“其中一位受害者是总统罗德里格斯·阿尔维斯(Rodrigues Alves),他将开始第二任期甚至连任都没有,暂时由副总统德尔菲姆·莫雷拉(Delfim Moreira)取代,直到新的选举结果为止。”他于1919年1月16日去世。
据美国药典公共卫生学院流行病学系医生Eliseu Alves Waldman称,1940年代标志着脊髓灰质炎流行病在巴西的出现。
他说:“但是,在接下来的十年中,随着疾病的爆发变得更加严重和频繁,污染才被列为公共卫生的重点。”他是热带医学和公共卫生的专家,也是流行病学的医生。
在此之前,1943年2月2日,时任总统GetúlioVargas的儿子与父亲同名,死于该病。
瓦尔德曼说:“然而,他的去世并没有引起政府官员甚至民间社会的注意,因为当时我们处于Estado Novo独裁统治之中,当时的动员并不十分活跃。”
“然而,最大的脊髓灰质炎流行是在1959/60年。该疾病的控制始于1960年代,当时引入了减毒活病毒(萨宾疫苗)和灭活病毒(萨尔克疫苗),最终被淘汰。 1989年。”
脑膜炎是另一种引起大量死亡和大量痛苦的疾病。莫塔说:“有一种流行病持续了1945年至1957年,这一流行病并未得到承认,但被卫生当局遗漏了。”
“无论是作为一场悲剧还是一场闹剧,它在1970年代再次蔓延,即使在当局保持沉默并禁止军事政权禁止数量惊人的数字(逐渐在民众中引起恐慌)的情况下,力量也有所增强。 ”
沃尔德曼回忆说,这种流行病是在专制时期中期发生的,当时政府试图否认这种流行病,只是在医院病床用完之后才证实。
“有一个想法,在持续了五年的流行高峰期,我们甚至在圣保罗市每天有200例病例,致死率是10%,即每天约有20人死亡。” ,说。 “那是1974年4月和1974年5月。”
根据Mota的说法,根据后来进行的研究,在圣保罗的案例中,“该流行病在圣保罗市的卫生服务组织中暴露出无政府状态,这表明医院网络的不可操作性以及本地服务之间完全缺乏整合,注定要急救和医院”。他补充说:“数百人在自己的控制范围内死亡。” “许多人不知道他们拥有什么。”
艾滋病来了,但由于SUS已经存在,它在政府中反应强烈。最近,登革热,基孔肯雅热和寨卡病毒的季节性流行出现了,所有这些都是由埃及伊蚊传播的。
这种昆虫在巴西历史悠久。 1900年,它被确定为城市黄热病的传播者,其中有几种流行病。 “在里约热内卢,从1850年到1902年之间,有5.8万人死于该病”,Risi说道。
在确定了发射器之后,在圣保罗和里约热内卢开始采取行动打击发射器。里斯说:“奥斯瓦尔多·克鲁兹(Oswaldo Cruz)因抗击黄热病而享誉国际,但在几个沿海州,她仍然是一个主要问题。”
“ 1928年,它再次在里约热内卢造成了重要的流行病。因此,在1930年代,洛克菲勒基金会与巴西政府合作,组织了一个在全国范围内与该疾病作斗争的计划。”
这项工作导致了黄热病疫苗的开发,并于1937年在奥斯瓦尔多·克鲁兹研究所开始生产。
里西说:“ 1955年,埃及伊蚊被认为已经灭绝。” “但是,在1966年,它又被重新引入圣路易斯和贝伦市,但在1970年代,再次发现了这种媒介的存在,现在在巴伊亚州沿海,并迅速传播到整个这个国家,因此不可能再次根除它。”
在这五个多世纪的历史中,席卷巴西的流行病不仅带来了不幸,死亡和痛苦。
瓦尔德曼说:“有了错误和成功,我们可以说巴西的公共卫生已经成熟并巩固了自己,成为影响和促进该国发展的部门之一。”
--ae via tradutor do google
البطء وتجاهل الفقراء: كيف ردت الحكومات البرازيلية على الأوبئة في التاريخ.
منذ "اكتشافها" ، واجهت البرازيل العديد من الأوبئة ، مثل الجدري ، والحمى الصفراء ، والإنفلونزا الإسبانية ، وشلل الأطفال ، والتهاب السحايا ، على سبيل المثال لا سيما الأكثر تدميراً.
ما تغير بالكاد في أكثر من خمسة قرون ، وفقًا للخبراء الذين استشارتهم بي بي سي نيوز برازيل ، كان سلوك السلطات العامة تجاههم.
لطالما تأخرت ردودهم وأفعالهم إلى حد ما ، بعد أن انتشر المرض بالفعل ، مع عدد معين من الوفيات وضغط من الرأي العام ، وهو ما انعكس في وسائل الإعلام في كل عصر.
وفقًا لدرجة الدكتوراه في تاريخ العلوم والصحة ، كريستيان ماريا كروز دي سوزا ، من مركز التكنولوجيا الصحية التابع للمعهد الفيدرالي في باهيا (NTS / IFBA) ، كانت هناك العديد من الفاشيات التي واجهتها البلاد منذ 1500.
تشرح ، مؤلفة أطروحة أدت إلى كتاب Gripe Espanhola na Bahia - Sa ،de ، السياسة و "في بداية الاستعمار ، أدى تطهير غابة الأطلسي لزراعة حقول القصب إلى انتشار البعوض وانتشار" الحمى ". الطب في زمن الوباء.
كما ساهم تداول الشعوب ذات الأصول المتنوعة والأوروبيين والأفارقة ، وإدخال الحيوانات مثل الأبقار والدجاج والخنازير ، على سبيل المثال ، في نشر أمراض غير معروفة في العالم الجديد ، والقضاء على الشعوب الأصلية ، وكذلك الأمراض المحلية التي جعلت أولئك الذين أتوا من خارج.
وتقول سوزا: "لقرون عديدة ، كان علينا أن نتعامل مع المضايقات التي تسببها الأمراض المعدية مثل الجدري والطاعون الدبلي والملاريا والحمى الصفراء والكوليرا والإنفلونزا والزحار".
الوفيات التي يمكن تجنبها
ما هو مشترك في الحالات هو سلوك وأفعال السلطات العامة طوال هذا الوقت.
تشرح كريستيان أن "الحكومات كانت تخشى دائمًا من أن اعتراف الجمهور بالوباء من شأنه أن يعرقل الأعمال ويضر بالاقتصاد".
"تم التحقق من كفاءة والتزام السلطات العامة ، حيث تفاقمت الأزمة واستغل الخصوم السياسيون محاولة زعزعة استقرار من هم في السلطة".
الطبيب في الصحة العامة باولو فرازاو ، من قسم السياسة والإدارة والصحة ، من كلية الصحة العامة بجامعة ساو باولو (USP) ، يذهب إلى أبعد من ذلك.
ويقول: "البطء والاستجابة غير الكافية وإهمال السلطات للعاملين والعائلات المنخفضة الدخل وسكان الضواحي والأحياء الفقيرة أدى إلى ارتفاع عدد الوفيات التي يمكن الوقاية منها".
وقال إن "إهمال الحاجة إلى تزويد نظام الصحة العامة بالموارد اللازمة ، وخاصة أجهزة المراقبة البيئية والوبائية والصحية ، التي تعاني من حملة دائمة لتخفيض قيمة الموظف العام والعملية. "عدم استقرار هياكل التخطيط الاستراتيجي والتكتيكي التشغيلي".
المتخصص في تاريخ الصحة الجماعية البرازيلية أندريه موتا ، من قسم الطب الوقائي ومنسق المتحف التاريخي ، على حد سواء من كلية الطب بجامعة جنوب المحيط الهادئ (FMUSP) ، سيكون عمل الحكومة في مواجهة الأوبئة دائمًا علاقة سياسية واجتماعية وصحية معقدة. التكنولوجيا الطبية والصحية العامة ، والتي ستؤدي دائمًا إلى استجابة معقدة.
ومع ذلك ، يضيف ، هناك حقيقة تستحق التفكير في هذا الموضوع ويمكن أن تكون بمثابة تجربة تعليمية.
ويوضح قائلاً: "في الجمهورية ، كان لدينا أوبئة تم إيقافها ، تقريبًا دون تفصيل بين الخدمات والمستشفيات وبحدود واضحة ، حيث لم تكن هناك تغطية صحية لجميع الناس ، مما أدى إلى العديد من الحالات في هذه الحالات".
"واجه النظام الصحي الموحد (SUS) ، الذي تم إنشاؤه عام 1988 ، التحدي الوبائي الأول للإيدز وتمكن من إظهار نتائج مهمة في الوقاية والرعاية ، على وجه التحديد لأنه يهدف إلى هذا الدمج: الخدمات والرعاية والحق في الوصول".
من بين جميع الأوبئة التي ابتليت بها البرازيل بمرور الوقت ، كان الجدري - كان هناك أكثر من واحد - من بين الأكثر فتكًا.
صعوبات التطعيم
يتذكر عالم الأوبئة جواو بابتيستا ريسي جونيور ، المتخصص في مراقبة شلل الأطفال والأوبئة والسكرتير الوطني السابق للإجراءات الصحية الأساسية في وزارة الصحة ، أن المرض قد تم إدخاله في البرازيل بعد وقت قصير من اكتشافه ، مما تسبب في وفيات هائلة بين السكان مواطن.
حدثت الأوبئة الخطيرة للغاية منه في القرون التالية ، حتى العقود الأولى من القرن العشرين. "من 1902 إلى 1926 ، تسبب المرض في 21000 حالة وفاة في ريو دي جانيرو ، ثم عاصمة الجمهورية" ، يقول ريسي.
"تم إدخال لقاح الجدري في البرازيل في أوائل القرن التاسع عشر وأصبح رسميًا بعد ثلاث سنوات من وصول المحكمة البرتغالية في عام 1811. ولكن كانت هناك صعوبات فنية وتشغيلية هائلة في تنفيذه بفعالية."
مع إنشاء معهد Vaccinic في ريو دي جانيرو في عام 1887 ، يمكن إنتاج اللقاح على نطاق وتطبيقه على نطاق أوسع. لكن السكان لم يساهموا كثيرًا أيضًا.
يقول ريسي: "في عام 1904 ، اتخذ أوزوالدو كروز خطوات لفرض التطعيم الإلزامي ، مما أثار رد فعل شعبي قوي ، يعرف باسم ثورة اللقاح ، في ريو دي جانيرو".
ظل المرض متوطنًا في البرازيل ، على الرغم من التطعيم الروتيني في الخدمات الصحية في البلاد. يتذكر ريسي: "لم يتم حل المشكلة إلا من خلال إنشاء حملة استئصال الجدري في عام 1966 ، كجزء من جهد دولي تنسقه منظمة الصحة العالمية".
"حدثت الحالة الأخيرة في البرازيل في عام 1971 ، في ريو دي جانيرو. في عام 1980 لم يعد اللقاح مطبقًا في البلاد."
الانفلونزا الاسبانية
في عام 1918 ، كان دور وباء الإنفلونزا الإسبانية هو الذي ضرب البرازيل بشدة. يقول ريسي: "هناك تقارير رهيبة عن المعاناة التي سببتها للسكان في العديد من المدن ، مثل ريو دي جانيرو وساو باولو ، على سبيل المثال ، مع وفيات هائلة".
"كانت هناك صعوبة في جمع الجثث ودفنها ، لكن الأزمة اختفت تماما كما نشأت."
ووفقا له ، حدثت المشاكل ، لأن النظام الصحي لم يكن مستعدا تماما لمواجهة الوباء ، والبيانات المتاحة غير مستقرة للغاية.
ويتذكر قائلاً: "كان أحد الضحايا الرئيس رودريغز ألفيس ، الذي كان سيبدأ فترة ولايته الثانية ولم يتولى حتى منصبه ، حيث تم استبداله مؤقتًا بالنائب ديلفيم موريرا ، حتى نتيجة انتخابات جديدة". توفي في 16 يناير 1919.
وفقًا للطبيب Eliseu Alves Waldman ، من قسم علم الأوبئة في كلية الصحة العامة بجامعة جنوب المحيط الهادئ ، كانت الأربعينيات من القرن العشرين علامة على ظهور أوبئة شلل الأطفال في البرازيل.
يقول ، وهو متخصص في طب المناطق المدارية والصحة العامة ، وطبيب في علم الأوبئة: "ولكن في العقد التالي فقط (التلوث) يتم تضمينه ضمن أولويات الصحة العامة ، حيث تفشي المرض ويزداد تكراره".
قبل ذلك ، في 2 فبراير 1943 ، توفي نجل الرئيس آنذاك جيتوليو فارغاس ، الذي كان يحمل نفس اسم والده ، بسبب المرض.
يقول والدمان: "لكن وفاته لم تجذب انتباه المسؤولين الحكوميين أو حتى المجتمع المدني ، الذي لم يكن حشدًا كبيرًا في ذلك الوقت ، كما كنا في وسط دكتاتورية استادو نوفو".
"إن أكبر وباء شلل الأطفال حدث في 1959/60. وقد بدأت السيطرة على المرض في الستينيات بإدخال لقاحات الفيروس الموهن الحي (لقاح سابين) ولقاحات الفيروس المعطل (لقاح السالك). وتم القضاء عليه في النهاية. في عام 1989. "
كان التهاب السحايا مرضًا آخر تسبب في عدد كبير من الوفيات والكثير من المعاناة. يقول موتا: "كان هناك وباء استمر بين عامي 1945 و 1957 ، لم يتم التعرف عليه ، ولكن تم حذفه من قبل السلطات الصحية".
"سواء كانت مأساة أو مهزلة ، فقد انتشرت مرة أخرى في السبعينيات ، واكتسبت قوة ، حتى مع صمت السلطات وحظر النظام العسكري على الأعداد المذهلة التي تثير الذعر بين السكان تدريجياً. "
يتذكر والدمان أن هذا الوباء حدث في منتصف فترة استبدادية ، عندما حاولت الحكومة إنكاره ، وتأكيده فقط عندما استنفدت أسرة المستشفى لرعاية المرضى.
"للحصول على فكرة ، خلال فترات الذروة للوباء ، والتي استمرت خمس سنوات ، كان لدينا ، في بلدية ساو باولو ، 200 حالة في اليوم مع مميتة بنسبة 10 ٪ ، أي حوالي 20 حالة وفاة يومية" يقول. "كان ذلك في أبريل ومايو 1974".
ووفقًا لموتا ، وفقًا للدراسات التي تم إجراؤها لاحقًا ، في حالة ساو باولو ، "كشف الوباء الفوضى في تنظيم الخدمات الصحية في بلدية ساو باولو ، وكشف عن عدم إمكانية تشغيل شبكة المستشفيات والافتقار التام للتكامل بين الخدمات المحلية ، الموجهة إلى الرعاية الأولى والمستشفيات ". ويضيف: "مات مئات الأشخاص تحت سيطرتهم". "الكثير من دون معرفة ما لديهم."
ثم جاء الإيدز ، ولكن كان له رد فعل حكومي قوي ، لأن SUS كانت موجودة بالفعل. في الآونة الأخيرة ، ظهرت الأوبئة الموسمية لحمى الضنك والشيكونغونيا والزيكا ، وجميعها تنتقل عن طريق بعوضة الزاعجة المصرية.
تاريخ هذه الحشرة قديم في البرازيل. في عام 1900 ، تم تحديده كمرسل للحمى الصفراء الحضرية ، حيث كان هناك العديد من الأوبئة. "في ريو دي جانيرو ، تم تسجيل 58 ألف حالة وفاة بسبب المرض بين 1850 و 1902" ، حسب ريسي.
بعد تحديد جهاز الإرسال ، بدأت إجراءات مكافحته في ساو باولو وريو دي جانيرو. يقول ريسي: "تم التعرف على أوزوالدو كروز دوليًا لمعركته ضد الحمى الصفراء ، لكنها ظلت مشكلة كبيرة في العديد من الدول الساحلية".
"في عام 1928 ، تسبب مرة أخرى في وباء مهم في ريو دي جانيرو. لذلك ، تعاونت مؤسسة روكفلر في ثلاثينيات القرن الماضي مع الحكومة البرازيلية لتنظيم برنامج لمكافحة المرض في جميع أنحاء البلاد."
أدى هذا العمل إلى تطوير لقاح الحمى الصفراء في عام 1937 وبدء إنتاجه في معهد أوزوالدو كروز.
يقول ريسي: "في عام 1955 ، اعتبرت بعوضة الزاعجة المصرية قد تم القضاء عليها في البرازيل". "في عام 1966 ، أعيد إدخاله في مدينتي ساو لويز وبيليم ، وتم القضاء عليه مرة أخرى. ولكن في السبعينيات ، تم اكتشاف وجود هذا الناقل مرة أخرى ، الآن على ساحل باهيا ، وانتشر بسرعة في جميع أنحاء البلد ، مما يجعل من المستحيل القضاء عليه مرة أخرى ".
ولكن الأوبئة التي ضربت البرازيل في هذه القرون الخمسة من التاريخ لم تجلب المصائب والوفيات والمعاناة فحسب.
يقول والدمان: "مع الأخطاء والنجاحات ، يمكننا القول أن الصحة العامة البرازيلية قد نضجت وعززت نفسها كواحد من القطاعات التي أثرت وساهمت في تنمية البلاد".
Nenhum comentário:
Postar um comentário