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quinta-feira, 17 de setembro de 2020

 A gilt copper alloy figure of Buddha Vajrasana Nepal, early Nalla  period, 13TH century. Himalayan Art Resources item no.l6S03 6 5/8 in. (I6.8 cm) high #edisonmariotti ( US$ 100,000 - 150,000 )


This ilawless gilt bronze recalls the moment oi Shakyamuni s enlightenment. His gaze transíixed in meditation,  he extends his right index finger down to beseech the Earths testimony to his enlightenment. The small vajra placed before his ankles makes mnemonic reference to Shakyamuni s vajra seat' (vajrasana): the very site oi his accomplishment, which is enshrined at the Mahabodhi Temple in Bodh Gava, ortheastern índia.


Beautifully modeled and tinely chased the bronze is gilded with a warm hue over a copper-rich brown surface. 


It is aclassic example oi the exceptional quality produced by Newari master craftsmen írom Nepal in the Early Malla Period (13th-15th centurv).


The Newars adapted the basic iconography oi Northeastern Indian Buddha images, depicting the Buddha with a broader, more nourished phvsique, elaboratingon the fishtail pleat oi Buddhas robe and placing higher o\er his lert shoulder, and adding a decorati\e hem over the left bicep. (This can be gleaned from contrasting 10th-century Northeastern Indian bronzes in Roy, Bastem Indian Bronzes, New Delhi, 1986, nos.217-21 with Newari bronzes in Pai, Desire and De\otion, Baltimore. 2001, pp.284-5, no.163, and sold at Bonhams, New York, 18 September 2013, lot 8.)


Other Newars features presented by this bronze are the Buddhas delightfully modeled toes and the rice-grain pattern incised alongthe detailed hems. The construction oi the sculpture s base—made byjoining separately cast top and bottom row s oi lotus petals at a deeply recessed waist—is another enduring reature oi Nepalese bronzes. 


Renow n throughout the Buddhist world, Newars masters oi the Early Malla Period produced bronzes for both domestic and íoreign patrons, as show cased by similar examples published in \on Schroeder, Buddhist Sculpture in Tibet, Hong Kong, 2001, pp.522-523, no.170c & Vol. II, pp.962-3, no.231C). Though oi quaint scale, this bronze stands as a perfect testament to w hv the w orks oi Newars master craitsmen are so revered for their quality and character.






Figura em liga de cobre dourada de Buda Vajrasana Nepal, início do período Nalla, século XIII. Recursos de Arte do Himalaia, item no.16S03 6 5/8 pol. (I6,8 cm) de altura #edisonmariotti (US $ 100.000 - 150.000)

Este bronze dourado imaculado relembra o momento da iluminação de Shakyamuni. Com o olhar fixo na meditação, ele estende o dedo indicador direito para baixo para implorar à Terra o testemunho de sua iluminação. O pequeno vajra colocado diante de seus tornozelos faz referência mnemônica ao assento vajra de Shakyamuni '(vajrasana): o próprio local de sua realização, que está consagrado no Templo Mahabodhi em Bodh Gava, no oriente da Índia.

Lindamente modelado e com detalhes minúsculos, o bronze é dourado com uma tonalidade quente sobre uma superfície marrom rica em cobre.

É um exemplo clássico da qualidade excepcional produzida pelos mestres artesãos Newari no Nepal no início do período Malla (séculos 13 a 15).

Os Newars adaptaram a iconografia básica das imagens do Buda do nordeste da Índia, retratando o Buda com um físico mais amplo e nutrido, elaborando na prega em cauda de peixe do manto de Buda e colocando mais alto sobre o ombro esquerdo, e adicionando uma bainha decorativa sobre a esquerda bíceps. (Isso pode ser deduzido do contraste dos bronzes indianos do nordeste do século 10 em Roy, Bastem Indian Bronzes, Nova Delhi, 1986, nos.217-21 com os bronzes Newari em Pai, Desire and De \ otion, Baltimore. 2001, pp.284- 5, no.163, e vendido em Bonhams, New York, 18 de setembro de 2013, lote 8.)

Outras características Newars apresentadas por este bronze são os dedos dos pés deliciosamente modelados e o padrão de grãos de arroz incisado ao longo das bainhas detalhadas. A construção da base da escultura - feita juntando as fileiras superior e inferior fundidas separadamente das pétalas de lótus em uma cintura profundamente recuada - é outra restauração duradoura dos bronzes nepaleses.

Renovados em todo o mundo budista, os mestres Newars do período inicial de Malla produziram bronzes para clientes domésticos e estrangeiros, como mostram exemplos semelhantes publicados em \ on Schroeder, Buddhist Sculpture in Tibet, Hong Kong, 2001, pp.522-523 , no.170c e Vol. II, pp.962-3, no.231C). Embora seja de uma escala singular, este bronze é um testamento perfeito de como os trabalhos dos craitsmen de mestre Newars são tão reverenciados por sua qualidade e caráter.


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