Ouvir o texto...

sexta-feira, 5 de abril de 2024

The Nimrud ivories: forgotten treasures

The Nimrud ivories: forgotten treasures



Most were made by master craftsmen in the northeastern Mediterranean, then abandoned as surplus booty in the storerooms of Kalhu. Some were carved in Assyria itself and were an important element of luxury court living. In modern times, some have been plundered or forgotten again, while others are cherished as exquisite examples of ancient art.


The ivory itself almost certainly came from Egypt  and its southern neighbour Nubia, in the form of elephants' tusks and hippopotamus' teeth. Egyptian influence showed too in the style and substance of the most elegant types of carving, which typically depicted Egyptian-type pharaoahs, deities and cartouches TT. Closely related styles have been attributed to nearby areas of northern and central Syria.


The craftsmen were, of course constrained by the physical limitations of the tusks and teeth. But as well as small objects made from single blocks of the material, they also put together large and elaborate pieces of furniture, such as chairs and beds. Tiny alphabetic marks in inconspicuous places helped fitters to assemble them, in an early form of instructions. The must luxurious of these items were also inlaid with coloured glass and semi-precious stones, or highlighted with gold leaf. Phoenician ivories were traded all over the Middle East and Mediterranean. They have been found in excavations on Crete  and Cyprus, as well as Etruria in central Italy.


Equally, Assyrian craftsman developed their own local style of ivory carving, which was much less ornate. Where Phoenician and Syrian ivory-workers favoured rounded figures, set off in relatively high relief from their backgrounds, Assyrians incised the outlines of their figures into the flat surface of the material, and did not attempt to make them three-dimensional.


#edisonmariotti @edison


.br


Os marfins de Nimrud: tesouros esquecidos


A maioria foi feita por mestres artesãos no nordeste do Mediterrâneo e depois abandonada como excedente nos depósitos de Kalhu. Alguns foram esculpidos na própria Assíria e eram um elemento importante da vida luxuosa na corte. Nos tempos modernos, alguns foram saqueados ou novamente esquecidos, enquanto outros são apreciados como exemplos requintados de arte antiga.


O próprio marfim quase certamente veio do Egito e de seu vizinho do sul, Núbia, na forma de presas de elefante e dentes de hipopótamo. A influência egípcia também se manifestou no estilo e na substância dos tipos mais elegantes de escultura, que normalmente representavam faraós, divindades e cartelas de tipo egípcio. Estilos intimamente relacionados foram atribuídos a áreas próximas do norte e centro da Síria.


Os artesãos eram, obviamente, limitados pelas limitações físicas das presas e dos dentes. Mas além de pequenos objetos feitos a partir de blocos únicos do material, eles também montam móveis grandes e elaborados, como cadeiras e camas. Pequenas marcas alfabéticas em locais discretos ajudaram os montadores a montá-los, em uma forma inicial de instruções. O luxo obrigatório dessas peças também era incrustado com vidros coloridos e pedras semipreciosas, ou realçado com folhas de ouro. O marfim fenício era comercializado em todo o Oriente Médio e no Mediterrâneo. Eles foram encontrados em escavações em Creta e Chipre, bem como na Etrúria, no centro da Itália.


Da mesma forma, os artesãos assírios desenvolveram seu próprio estilo local de escultura em marfim, que era muito menos ornamentado. Enquanto os trabalhadores do marfim fenícios e sírios preferiam figuras arredondadas, destacadas em relevo relativamente alto de seus fundos, os assírios incisavam os contornos de suas figuras na superfície plana do material e não tentavam torná-las tridimensionais.

Nenhum comentário:

Postar um comentário