“CUÍCAS AND PANDEIROS FOR STOKOWSKI TO HEAR!”: THE NATIVE BRAZILIAN MUSIC DISC AND THE GOOD NEIGHBOR POLICY (1940 -1942)
Abstract: In 1940, in the context of the so-called Good Neighbor Policy, regent Leopold Stokowski (1882-1977) visited some South American countries on tour with the
All-American Youth Orchestra.
Through the analysis of press sources and the Villa-Lobos Museum's documentary collection, this article aims to illuminate aspects related to the recording of the album Native Brazilian Music, which brought together, under Stokowski's initiative, some exponents of popular music from Rio de Janeiro. Janeiro – like Donga, Pixinguinha and João da Baiana.
The work discusses the role played by musicians in the diplomatic sphere and argues that one of the effects of the Good Neighbor Policy was to create a specular game in which, despite the alleged cultural unity of the continent, the rapprochement promoted discussions about national identity, difference and resistance.
This text is a partial result of the research “Heitor Villa-Lobos and cultural diplomacy
Brazilian (1923-1959)”, supported by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and the Brazilian Institute of Museums (Ibram).
All works and documents used in the research and preparation of the article are cited in the notes and bibliography.
The original documentary sources cited here belong to the Villa-Lobos Museum.
Pedro Belchior Villa-Lobos Museum – Brazilian Institute of MuseumsRio de Janeiro – Rio de Janeiro – Brazil
pedro.rodrigues@museus.gov.br
image:
The night of recording on the deck of the Uruguay was the main headline of the newspaper – A Noite – on August 7, 1940Source: A Noite, August 7, 1940.
source: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/146365/159214
#edisonmariotti @edison
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“CUÍCAS E PANDEIROS PARA STOKOWSKI OUVIR!”: O DISCO NATIVE BRAZILIAN MUSIC E A POLÍTICA DA BOA VIZINHANÇA
(1940 -1942 )
Resumo: Em 1940, no contexto da chamada Política da Boa Vizinhança, o regente Leopold Stokowski (1882-1977) visitou alguns países da América do Sul em turnê com a
All-American Youth Orchestra.
Por meio da análise de fontes da imprensa e do acervo documental do Museu Villa-Lobos, o presente artigo pretende iluminar aspectos relacionados à gravação do disco Native Brazilian Music, que reuniu, sob a iniciativa de Stokowski, alguns expoentes da música popular do Rio de Janeiro – como Donga, Pixinguinha e João da Baiana.
O trabalho discute o papel desempenhado por músicos na esfera diplomática e argumenta que um dos efeitos da Política da Boa Vizinhança foi criar um jogo especular no qual, apesar da pretensa unidade cultural do continente, a aproximação promoveu discussões sobre identidade nacional, diferença e resistência.
Este texto é resultado parcial da pesquisa “Heitor Villa-Lobos e a diplomacia cultural
brasileira (1923-1959)”, apoiada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e pelo Instituto Brasileiro de Museus (Ibram).
Todas as obras e todos os documentos utilizados na pesquisa e na elaboração do artigo são citados nas notas e na bibliografia.
As fontes documentais originais aqui citadas pertencem ao Museu Villa-Lobos.
Pedro Belchior Museu Villa-Lobos – Instituto Brasileiro de MuseusRio de Janeiro – Rio de Janeiro – Brasil
pedro.rodrigues@museus.gov.br
imagem:
A noite de gravação no convés do Uruguay foi a manchete principal do jornal – A Noite – em 7 de agosto de 1940Fonte: A Noite, 7 de agosto de 1940.
fonte: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/146365/159214
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