Ouvir o texto...

quarta-feira, 11 de outubro de 2017

In 1924, the National Museum of Sofia (Bulgaria) organized an exhibition dedicated to Nikolay Diulgheroff and his works. - Em 1924, o Museu Nacional de Sofia (Bulgária) organizou uma exposição dedicada a Nikolay Diulgheroff e suas obras.

Nikolay Diulgheroff (Bulgarian, Николай Дюлгеров, Nikolay Dyulgerov, 20 December 1901-9 June 1982) was a Bulgarian designer, architect and artist, who worked primarily in Italy and distinguished himself as a member of the Italian Futurism of the period between the wars (il secondo Futurismo).

image
One of Diulgheroff's works.

Diulgheroff was born in Kyustendil, a city in the western part of the Autonomous Principality of Bulgaria, in 1901. He was the son of a printer between 1920 and 1921. He studied at the University of Applied Arts (Vienna University of Applied Arts) in Vienna, Austria. The following year, in 1922, he studied in Dresden, Germany, and in 1923 he enrolled in the Bauhaus School in Weimar, where he became friends with the Swiss expressionist Johannes Itten. During this stage of studies, Diulgheroff had the opportunity to exhibit his works both in Berlin and in Dresden. In addition, in 1924, the National Museum of Sofia (Bulgaria) organized an exhibition dedicated to Nikolay Diulgheroff and his works.

In 1926, Diulgheroff settled in Turin, Italy, to study architecture at the Albertine Academy of Fine Arts, from which he graduated in 1932. Although he brought with him the tendencies of Central European Constructivism, he soon began to relate to prominent figures in Futurism Italian, such as Fillìa, and that is how he adopted this style.

Diulgheroff created his most notable works in the 1920s and 1930s, and some of them are currently exhibited at the National Gallery of Modern Art in Rome. However, before they were definitively exhibited in the museum, they had previously been seen in more than forty art galleries from all over Europe, such as Leipzig, Paris, Florence, Mantua and Venice.

The artist also helped Filippo Tommaso Marinetti and Fillia to create so-called futuristic cuisine. In fact, Diulgheroff collaborated in the writing of the Manifesto of Futurist Cuisine (1930), created the dish called pollofiat and designed part of the interior of Taverna Santopalato, the first establishment of futuristic cuisine, and also designed several ads of alcoholic beverages Group Campari.

Diulgheroff remained active almost until the end of his days. He died in Turin in 1982, in the city where he had spent most of his life, for a total of 56 years and of which he was an honorary citizen. Throughout his career, he had won several gold medals in art galleries throughout Italy (Turin, Florence, Salsomaggiore) and some art historians, such as Enrico Crispolti, have qualified him as the greatest artist of the inter-war period.







collaboration: Dilyana Vasileva

Cultura não é o que entra pelos olhos e ouvidos,
mas o que modifica o jeito de olhar e ouvir. 

A cultura e o amor devem estar juntos.
Vamos compartilhar.

Culture is not what enters the eyes and ears, 

but what modifies the way of looking and hearing.





--br
Em 1924, o Museu Nacional de Sofia (Bulgária) organizou uma exposição dedicada a Nikolay Diulgheroff e suas obras.


Nikolay Diulgheroff (Búlgaro, Николай Дюлгеров, Nikolay Dyulgerov, 20 de dezembro 1901-9 junho 1982) era um designer, arquiteto e artista búlgaro, que trabalhou principalmente na Itália e distinguiu-se como um membro do período futurismo italiano entre as guerras (il Secondo Futurismo).
imagem
Uma das obras de Diulgheroff.
Diulgheroff nasceu em Kyustendil, uma cidade a oeste do Principado da Bulgária, em 1901. O filho de uma impressora, entre 1920 e 1921, ele estudou na Universidade de Artes Aplicadas (Universität für Angewandte Kunst) Viena, Áustria. No ano seguinte, em 1922, estudou em Dresden, Alemanha, e em 1923 ele se matriculou na Escola da Bauhaus em Weimar, onde se tornou amigo do expressionista suíço Johannes Itten. Durante esta fase de estudos, Diulgheroff teve a oportunidade de exibir suas obras tanto em Berlim como em Dresden. Além disso, em 1924, o Museu Nacional de Sofia (Bulgária) organizou uma exposição dedicada a Nikolay Diulgheroff e suas obras.
Em 1926, Diulgheroff instalou-se em Turim, na Itália, para estudar arquitetura na Albertine Academy of Fine Arts, da qual se formou em 1932. Embora tenha trazido consigo as tendências do Constructivismo da Europa Central, ele logo começou a se relacionar com figuras proeminentes no Futurismo Italiano, como Fillìa, e é assim que ele adotou esse estilo.
Diulgheroff criou suas obras mais notáveis ​​nas décadas de 1920 e 1930, e algumas delas são exibidas na Galeria Nacional de Arte Moderna de Roma. No entanto, antes de serem definitivamente exibidos no museu, eles já haviam sido vistos em mais de quarenta galerias de arte de toda a Europa, como Leipzig, Paris, Florença, Mântua e Veneza.
O artista também ajudou Filippo Tommaso Marinetti e Fillia a criar a chamada cozinha futurista. Na verdade, Diulgheroff colaborou na redação do Manifesto of Futurist Cuisine (1930), criou o prato chamado pollofiat e projetou parte do interior da Taverna Santopalato, o primeiro estabelecimento de cozinha futurista e também projetou vários anúncios de bebidas alcoólicas Grupo Campari.
Diulgheroff permaneceu ativo quase até o final de seus dias. Ele morreu em Turim em 1982, na cidade onde passou a maior parte de sua vida, por um total de 56 anos e de que era cidadão de honra. Ao longo de sua carreira, ganhou várias medalhas de ouro em galerias de arte em toda a Itália (Turim, Florença, Salsomaggiore) e alguns historiadores da arte, como Enrico Crispolti, o qualificaram como o maior artista do período entre guerras.

Nenhum comentário:

Postar um comentário